چرا می‌گوییم عربستان سعودی دومین کشور در کمپین عادی‌ سازی روابط با صهیونیست‌هاست؟

چرا می‌گوییم عربستان سعودی دومین کشور در کمپین عادی‌ سازی روابط با صهیونیست‌هاست؟
دوشنبه 27 مرداد 1399 - 17:32

یک روز پس از اظهارات مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا که طی آن بر حتمی بودن عادی‌سازی روابط میان رژیم‌های سعودی و صهیونیستی تأکید کرد، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد که احتمالا رژیم سعودی دومین کشور در فهرست عادی‌سازان روابط باشد.

العالم- درگوشی

"جرد کوشنر" مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا طی گفت‌وگو با تلویزیون "سی‌ان‌بی‌اس" آمریکا تأکید کرد، توافق عادی‌سازی بین اسرائیل و امارات به رغم عدم اعلام حمایت سعودی از آن، "گامی تاریخی" محسوب می‌شود، عربستان یک پیشرو در زمینه مدرن‌سازی بوده است. ما امیدواریم سایر کشور‌ها نیز به سمت صلح با اسراییل حرکت کنند.

داماد و مشاور "دونالد ترامپ" در عین حال ابراز امیدواری کرده که کشورهای عربی دیگری نیز به صف عادی‌سازی و برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل گام بردارند. او افزود: "در آن زمان، هنگامی که امور توسعه پیدا کند معتقدم که عادی‌سازی کامل روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل امری اجتناب‌ناپذیر است و ما می‌توانیم در کنار هم به موفقیت‌های بزرگی دست بیابیم."

به نظر می‌رسد نسل جدید در عربستان سعودی، بر خلاف اجدادشان، آن‌گونه که کوشنر می‌گوید شیفته اسرائیل است و آن را به مثابه "دره سیلیکون در خاورمیانه" می‌بیند و می‌خواهد تل‌آویو شریکی در زمینه فناوری، امنیتی و تجارتی برای این کشور پادشاهی باشد.

در همین چارچوب، "رابرت اوبراین" مشاور امنیت ملی آمریکا تأکید کرد، دولت ترامپ مطمئن است که به دنبال تصمیم امارات برای عادی‌سازی، بسیاری از کشورها نیز به این روند خواهند پیوست. وی خاطرنشان کرد: "ممکن است عربستان سعودی نفر بعدی در عادی کردن روابط با اسرائیل باشد."

اوبراین در گفت‌وگو با "فاکس‌نیوز" گفت: "ما خوش‌بین هستیم... باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد... علاوه بر عربستان سعودی، با بسیاری از کشورها صحبت می‌کنیم."

بعد از سلسله اظهارات آمریکایی‌ها درباره احتمال اینکه رژیم سعودی کشور دوم برای عادی کردن روابط با اسرائیل باشد، "مجتهد" فعال رسانه‌ای مشهور که اخبار محرمانه آل‌سعود را در توییتر فاش می‌سازد، در توییتی نوشت: "محمد بن‌سلمان و آمریکایی‌ها هم‌اکنون در حال چانه‌زنی بر سر این هستند که در مقابل اعلام عادی‌سازی روابط، شاهزاده‌های مخالف را به بیعت با او به عنوان پادشاه مجبور کنند. اما میان آنها (ولیعهد سعودی و آمریکایی‌ها) در مورد این موضوع که کدام یک اول انجام شود (پادشاهی یا عادی‌سازی) اختلاف وجود دارد. آمریکایی‌ها می‌گویند اول عادی‌سازی و محمد بن‌سلمان هم می‌گوید: اول بیعت با من."

همزمان، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند: در نشست رئیس موساد طی هفته گذشته که به توافق کامل عادی‌سازی میان ابوظبی و تل‌آویو ختم شد، همچنین نمایندگانی از خاندان پادشاهی سعودی حضور داشتند. به نوشته روزنامه "یدیعوت آحارونوت"، ارزیابی‌ها حاکی‌ست که عربستان سعودی نقشی محوری در پیوند دادن امارات و اسرائیل داشته و شاید سعودی "ساقدوش واقعی" ( این پیوند) است.

"حییم سبان" میلیاردر یهودی می‌گوید که ولیعهد عربستان سعودی گفته است که بیم آن دارد پس از برقراری روابط علنی با اسرائیل مورد تهاجم قطر و ایران قرار بگیرد. سبان، که از میانجیگران توافق عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل بوده، در گفت‌وگویی با روزنامه عبری‌زبان "یدیعوت آحارونوت" گفت که وی در دیداری با بن‌سلمان از او پرسیده که چرا روابط عربستان سعودی با اسرائیل را علنی نمی‌کنند که ولیعهد سعودی در جواب بیم از تهاجم قطر و ایران به عربستان و نگرانی از آشوب و هرج و مرج در کشور را علت عدم برقراری رابطه علنی با اسرائیل عنوان کرده است.

روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارونوت همچنین به نقل از منبعی بلندپایه نوشته است: "بعد از عادی‌سازی روابط با امارات، بزرگ‌ترین طرح و پروژه اسرائیل برقراری روابط با عربستان سعودی، به عنوان مهم‌ترین کشور خلیج‌فارس، است." منبع مذکور اضافه کرد: "امیداوریم که این دستاورد با امارات همچنین به توافق با عربستان سعودی منجر شود. این بزرگ‌ترین طرح و بلندپروازی‌های ما بوده و امروز هم اینگونه به نظر می‌رسد."

همگان نه تنها منتظر موضع عربستان سعودی درباره این توافق عادی‌سازی هستند بلکه منتظرند ببیند که آیا این رژیم به این عادی‌سازی اقدام خواهد کرد یا نه. برخی‌ها نیز بر این باورند که امارات با عادی کردن روابط با رژیم صهیونیستی، بسیاری را شوکه کرد چرا که تصور می‌شد عربستان سعودی پیشرو در این روند باشد نه امارات!، برخی دیگر نیز می‌گویند عربستان سعودی خواست از طریق امارات، جهان اسلام را نبض‌سنجی و واکنش‌ها را بررسی و سپس خود اقدام کند.

نباید فراموش کرد که "محمد بن زاید" به محمد بن‌سلمان بسیار نزدیک است و روابط خوبی با او دارد، لذا گام بن زاید برای عادی کردن روابط با اسرائیل، بدون شک با هماهنگی بن سلمان انجام پذیرفته است.

پربیننده ترین خبرها