پامپئو خواستار واگذاری تامین امنیت به پلیس عراق شد

پامپئو خواستار واگذاری تامین امنیت به پلیس عراق شد
چهارشنبه 29 مرداد 1399 - 19:54

وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود گفت: گروه‌های شبه نظامی باید تحت کنترل نخست وزیر عراق درآیند و امنیت این کشور باید به پلیس واگذار شود.

العالم - عراق

مایک پمپئو روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با فواد حسین که همراه مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به واشنگتن سفر کرده است، افزود:آمریکا متعهد می‌شود ۲۰۴ میلیون دلار برای تامین غذا، آب آشامیدنی و تجهیزات بهداشتی در اختیار دولت عراق قرار دهد.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تظاهرات عراقی‌ها گفت: ما خواستار عراقی بدون فساد، شفاف و کاملا یکپارچه برای ورود به اقتصاد جهانی هستیم.

پمپئو همچنین از بغداد خواست بودجه مورد نیاز اقلیم کردستان عراق را تامین کند و ادامه داد: همچنین درباره بخش انرژی عراق با هم تبادل نظر کردیم. ما به زودی در امضای قرارداد شرکت‌های آمریکایی با دولت عراق حضور خواهیم یافت.

وی آمریکا را به تامین امنیت عراق متعهد دانست و اضافه کرد این کار را از طریق ناتو و به اصطلاح ائتلاف جهانی مبارزه با داعش ادامه می‌دهد.

تکرار ادعا درباره مکانیسم ماشه

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که با توجه به مخالفت اعضای شورای امنیت، چگونه می‌خواهید سازوکار ماشه را فعال کنید، گفت: همانگونه که رئیس جمهوری اعلام کرد ما به زودی سازوکار ماشه را فعال خواهیم کرد.

پمپئو مدعی شد: ما به طور کامل مجازیم و می‌توانیم قطعنامه شورای امنیت را اجرا کنیم، همانگونه که هر یک از اعضای شورای امنیت می‌توانند قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرایی سازند.

وی با این به اصطلاح استدلال که «به یاد داشته باشید که قطعنامه ۲۲۳۱ یک سند آمریکایی نیست، این سند شورای امنیت است در آن حقوق، چشم‌انداز و تعهداتی درج شده است»، افزود: ما به طور کامل با آن تطابق داریم و انتظار داریم هر کشوری در جهان برای اجرای تعهداتشان که تحت قوانین بین‌المللی آن را امضا کرده‌اند اعم از پنج عضو دائم شورای امنیت و هر عضو دیگر سازمان ملل متحد، اقدام کند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: مطمئن هستیم که این مساله برای منافع هر کشور مفید است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به طور کامل اجرا شود. ما از سازوکارهای آن استفاده می‌کنیم همچنان که از سازوکارهای تمام قطعنامه‌های دیگر بهره می‌گیریم.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها