بمباران هشتکی کاربران لبنانی علیه رسانه های طایفه ای!

بمباران هشتکی کاربران لبنانی علیه رسانه های طایفه ای!
پنج‌شنبه 30 مرداد 1399 - 14:07

هشتگ (رسانه ها رسالت هستند نه سطل آشغال) با توجه به نقش بسیار مهم و حساس رسانه ها در هدایت مردم و جهت دهی به آنها در مسیر خوب یا بد، در لبنان ترند شد.

العالم - داغ های مجازی

همه می دانند که رسانه های لبنان در مقایسه با رسانه های سایر کشورهای عربی از آزادی برخوردارند. سازمان "خبرنگاران بدون مرز"، در دسامبر 2018، گزارشی را درباره "مالکیت مؤسسات رسانه ای" منتشر کرد. در این گزارش اشاره شده است که مالکیت رسانه ها عملا در دست گروه های سیاسی و برخی خاندان های ثروتمند با رویکردها و منافع سیاسی خاص در داخل یا خارج است.

این سازمان با همکاری مرکز دفاع از آزادی های رسانه ای و فرهنگی (اسکایز)، وابسته به مؤسسه "سمیر قصیر" در بیروت تصریح کرده است، گزارشی را بر مبنای تحلیل 37 رسانه از بزرگترین رسانه های لبنان تهیه کرده است. در این گزارش نشان داده شده است که تمرکزگرایی، سیاسی کاری و جبهه گیری، به شدت بر فضای رسانه ای لبنان حاکم است. به طوری که به خاطر وجود انبوه موانع بر سر راه آزادی مطبوعات، تنوع ظاهری چندانی در فضای رسانه ای این کشور دیده نمی شود.

احزاب سیاسی و خاندان های ثروتمند به اتفاق حضور پررنگی در فضای رسانه های لبنان دارند. به طور کلی در میان 16 کشوری که در این گزارش از نظر رصد مالکیت رسانه ها مورد مقایسه قرار گرفته اند، رسانه های لبنان از نظر وابستگی سیاسی مقام نخست را به دست آورده اند؛ و در مجموع 78.4 درصد از تریبون هایی که مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند، مستقیما به دولت یا احزاب یا شخصیت های سیاسی اعم از نامزدهای ریاست جمهوری و نمایندگان فعلی یا قبلی مجلس وابسته اند.

یک کاربر با عنوان (علي الفارس Ali Elfares) با زبانی ساده و شفاف رسالت رسانه را تشریح کرده و می گوید که مأموریت رسانه بالا بردن سطح آگاهی مردم است نه ابزاری برای ترویج کینه و فتنه.

کاربر دیگری با عنوان (جواد برهان jawad burhan) علت حمله به رسانه ها را "بالا رفتن آگاهی مردم" دانست و نوشت: این حمله گسترده به برخی کانال ها، ناشی از بالا رفتن سطح آگاهی مردمی شده است که پیش از این توسط برخی رسانه های وابسته به سیاستمداران، فریب داده می شدند.

کاربر دیگری به نام (حسن فاخوري Hassan.F) با انتقاد از رسانه های وابسته در لبنان نوشت: آنها از خون بی گناهان استفاده می کنند تا فتنه به پا کنند..

فاخوری در توییت خود خاطرنشان کرد که فتنه کشورهایی مثل عراق را ویران کرده است و این کشور پس از حضور اشغالگران آمریکایی، تبدیل به بازار متعفن انواع فتنه و نژادپرستی شده است. در وضعیت تنها به نفع کسانی است که سررشته فتنه را در جهت تأمین منافع رژیم صهیونیستی به دست گرفته اند.

کاربر دیگری با عنوان (ندى مرديني Nada Mardini) نوشت که از زاویه دیگری غیر از سیاست رسانه های لبنانی و غیر لبنانی را مورد تحلیل قرار داده است. وی از انحراف رسانه ها از مسیر رسالت انسانی، فکری و فرهنگی انتقاد کرده است.

کاربر دیگری با عنوان (مريم مرتضى) درباره پاکترین و آلوده ترین شبکه های رسانه ای در لبنان گفت: "پاکترین و با اخلاق ترین و حرفه ای ترین و اجتماعی ترین شبکه، المنار است و بدترین و آلوده ترین و کثیف ترین شبکه، ام تی وی است"

کاربر دیگری با عنوان (بلال BILAL. K. B) هم به رسانه های وابسته به شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس که حقایق را تحریف می کنند و موضع گیری هایشان به نفع جبهه سعودی صهیونیستی آمریکایی و اماراتی است و در این مسیر دچار حقارت شده اند، حمله می کند و می گوید که یک روزنامه نگار حرفه ای و درستکار کسی است که عکس چیزهایی را که رسانه های وابسته مدعی هستند، منتشر می کند.

پربیننده ترین خبرها