آتش‌سوزی گسترده در کالیفرنیا/ یک خلبان کشته و هزاران نفر آواره شدند

 آتش‌سوزی گسترده در کالیفرنیا/ یک خلبان کشته و هزاران نفر آواره شدند
پنج‌شنبه 30 مرداد 1399 - 17:22

چندین آتش‌سوزی گسترده در مناطق مختلف ایالت کالیفرنیا به نابودی ده‌ها خانه، آواره شدن ده‌ها هزار نفر و مرگ یک خلبان آتش‌نشان منجر شده است.

العالم- آمریکا

مقام‌های ایالتی آمریکا می‌گویند وقوع صدها آتش‌سوزی در ایالت «کالیفرنیا» از جمله ۲۳ حریق گسترده که در پی گرمای بی‌سابقه و وقوع رعد و برق آغاز شده، باعث کشته شدن یک خلبان بالگرد آتش‌نشانی و نابودی ده‌ها خانه شده است.

رسانه‌های محلی گزارش کردند که پس از آنکه وقوع هزاران صاعقه، جرقه‌ای برای آغاز صدها آتش‌سوزی در کالیفرنیا شد، خانه‌های زیادی در این ایالت با شعله‌های آتش محاصره شده است و ده‌ها هزار نفر را از خانه‌هایشان فراری داده است.

مقام‌های ایالتی روز چهارشنبه گزارش کردند که کالیفرنیا در عرض ۷۲ ساعت حدود ۱۱ هزار برخورد صاعقه‌ را در بدترین طوفان یک دهه‌ای تجربه کرد که جرقه‌ای برای وقوع ۳۶۷ آتش‌سوزی ایجاد کرد که ده‌ها مورد از این آتش‌سوزی‌ها بسیار مهیب و گسترده است.

بسیاری از آتش‌سوزی‌ها در منطقه خشک شمال کالیفرنیا در حال پیشروی است و در مرکز کالیفرنیا، یک بالگرد آتش‌نشانی در حال انجام مأموریت آب‌پاشی در منطقه «فرسنو» در حدود ۲۵۸ کیلومتری جنوب «سانفرانسیسکو» سقوط کرد و خلبان وی جان خود را از دست داد.

در شمال کالیفرنیا، شعله‌های آتش بیش از ۱۸ هزار و ۶۱۵ هکتار را در نزدیکی «فیرفیلد» و «واکاویل» دربرگرفته است و حداقل ۵۰ خانه و ساختمان‌های دیگری در آتش سوخته است.

طبق این گزارش، آخرین باری که کالیفرنیا طوفانی همراه با رعد و برق را تجربه کرد در سال ۲۰۰۸ بوده است.

در سال ۲۰۱۷، شعله‌های آتش در سراسر شمال کالیفرنیا به کشته شدن ۴۴ نفر و تخریب حدود ۹ هزار خانه و ساختمان‌های دیگری منجر شد.

وقوع آتش‌سوزی‌های مهیب در ایالت کالیفرنیا موجب پایین آمدن کیفیت آب و هوایی در بخش شمال این ایالت شده است به طوریکه خاکسترهای پراکنده در هوا موجب شده است که بسیاری از ساکنان این مناطق در خانه‌هایشان محبوس شده و نتوانند از آنجا خارج شوند.

بامداد روز چهارشنبه، با شدت گرفتن آتش‌سوزی گسترده در مراتع و جنگل‌های ایالت کالیفرنیا، «گِیوین نیوسام» فرماندار این ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرد.

نیوسام با صدور بیانیه‌ای گفت: «همزمان با نبرد کالیفرنیا با آتش در سراسر این ایالت آنهم در این شرایط بد آب‌وهوایی، ما در حال به کار بردن تمام منابع موجود برای در امان نگه داشتن مناطق مسکونی هستیم».

فارس

پربیننده ترین خبرها