حسکه را نجات دهید... یک میلیون سوری در انتظار مرگ به علت بی آبی

حسکه را نجات دهید... یک میلیون سوری در انتظار مرگ به علت بی آبی
جمعه 31 مرداد 1399 - 22:45

نیروهای ترکیه اخیرا آب استان حسکه در سوریه را قطع کردند که به همین علت بیشتر از یک میلیون سوری در این استان حدود 10 روز است که آب آشامیدنی ندارند.

العالم درگوشی

مشکل وقتی مضاعف می شود که با توجه به شیوع کرونا، مردم برای گرفتار نشدن به این بیماری مرگبار نیازمند آب برای نظافت فردی می باشند.

منابع محلی گفتند که این هشتمین بار است که گروههای هوادار ترکیه اقدام به قطع پمپاژ آب تصفیه خانه علوک برای حسکه کرده اند که با توجه به گرمای تابستان و شیوع کرونا نوعی جنایت علیه بشریت است.

متاسفانه جامعه جهانی که ادعای دفاع از حقوق بشر را دارد نسبت به این جنایت سکوت کرده است.

البته شورای شهر حسکه مقدار ناچیزی آب آشامیدنی برای مردم تامین کرده اما کافی نیست و به ایجاد صفهای طولانی برای دریافت آب آشامیدنی سالم انجامیده است.

مردم حسکه برای تامین آب اقدام به حفر چاههای سطحی کرده اند اما مشکل آن است که اولا مقدار آب استحصال شده برای استفاده اهالی کافی نیست و دوم آنکه آب استحصال شده عمدتا با فاضلاب مخلوط شده که برای شرب به هیچ عنوان قابل استفاده نیست.

کارشناسان معتقدند که این جنایت با چراغ سبز آمریکا انجام شده چرا که اگر موافقت آمریکا نبود، نیروهای ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن جرات چنین اقدامی نداشتند.

آنان افزودند که ترکیه از آب به عنوان سلاحی علیه مردم سوریه به ویژه حسکه استفاده می کند به ویژه که ترکیه با احداث 6 سد بر روی رود فرات جریان آب به طرف سوریه را در کنترل خود دارد.

این به آن معناست که ترکیه قرارداد دو جانبه با سوریه در زمینه تامین آب سوریه را نقض کرده است چرا که بر اساس توافق 1987 آبریز رود فرات باید 500 متر مکعب در ثانیه باشد تا مشکل بی آبی در سوریه ایجاد نشود اما ترکیه همزمان با اجرای قانون آمریکایی سزار و حملات مستمر گروه تروریستی وهابی داعش به منطقه البادیه در سوریه، جنگ آب را علیه مردم سوریه به ویژه حسکه و مناطق اطراف آن شعله ور کرده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها