امارات چگونه مایه عبرت سازشکاران شد؟

امارات چگونه مایه عبرت سازشکاران شد؟
جمعه 7 شهريور 1399 - 13:00

هنوز چیزی از سرمستی سازش خفت بار شیخ نشین امارات با رژیم صهیونیستی نگذشته بود که آل زاید فهمید که تن به قراردادی داده است که نه تنها آنها را از جهان عرب و اسلام دور کرد که اصلا به دشمن هم نزدیک نکرد.

العالم - امارات

چند روزی از این سازش نگذشته بود که کودک بازیگوش امارات فهمید که آرزوی خرید هواپیمای اف 35 برآورده نمی شود و این توافقنامه صرفا هدیه ای رایگان بود به رژیم صهیونیستی و نخست وزیر آن، "نتانیاهو" که در آستانه انتخابات زودهنگام، به دنبال فرصتی برای پیروزی ولو در حد عادی سازی روابط با امارات می گشت.

اکنون سئوالی که در اینجا مطرح است این است که امضای این توافق چه استفاده ای برای بن زاید داشت؟! امضای این توافقنامه چیزی جز تحقیر برای امارات نداشت. اماراتی ها عصر جمعه گذشته نشستی را که قرار بود با حضور نمایندگان امارات و رژیم صهیونیستی و آمریکا برگزار شود، لغو کردند تا به این ترتیب به نتانیاهو بگویند که چقدر بابت مخالفت علنی وی با فروش هواپیماهای شبح به امارات سرخورده و ناامید شده اند.

اماراتی ها به خوبی می دانستند که دسترسی به هواپیماهای شبح آنقدرها هم آسان نیست اما انتظار نداشتند که اینطور تحقیر شوند؛ نتانیاهو علنا اعلام کرد که با فروش جنگنده های اف 35 به امارات مخالف است و همین موضوع باعث ناراحتی اماراتی ها شد. آنها که از مخالفت علنی و صریح نتانیاهو با طرح فروش جنگنده های اف 35 به امارات ناراحت و سرخورده شده بودند، در پاسخ، قرار نشست سه جانبه بین نمایندگان امارات، آمریکا و رژیم صهیونیستی را به هم زدند.

رژیم صهیونیستی: عرب نباید دست بالا داشته باشد

چهار دهه قبل، اولین توافق عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی با مصر و پس از آن تشکیلات خودگردان در اسلو و سپس اردن در وادی عربه به امضا رسید؛ از آن تاریخ آمریکا خود را همچنان ملزم به حفظ برتری نظامی و تسلیحاتی رژیم صهیونیستی در منطقه می داند.

همین دیروز نتانیاهو تصریح کرد که طرح توافق سازش با امارات به هیچ وجه قرارداد فروش اسلحه به این کشور را شامل نمی شود. وی پس از دیدار با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: "هیچ قرارداد فروش سلاحی را به رسمیت نمی شناسم. موضع ما تغییر نمی کند و آمریکا همیشه از برتری نظامی و تسلیحاتی اسرائیل حمایت خواهد کرد. "

پیامی به همه عجول ها

معلوم نیست لغو نشست یادشده تأثیری در توافق عادی سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی داشته باشد اما حال و روز این روزهای سردمداران امارات، مایه عبرت بقیه کشورهایی شد که سر از پا نشناخته برای سازش با رژیم صهیونیستی دست و پا می زنند.

یکی از سیاست مداران رژیم اشغالگر در یادداشتی درباره اقدام امارات در لغو نشست سه جانبه نوشته است: "آیا ماراتی ها فکر کرده اند ما تا این حد احمقیم؟ اگر انقلابی در این کشور رخ دهد و قدرت به دست کسانی بیفتد که از کنترل ما خارج باشند آیا باید اجازه دهیم خانه های ما را بمباران کنند؟ ما چه کار می توانیم بکنیم؟ تنها کاری که می توان کرد، آینده نگری است. ما باید همین امروز با این قرارداد مخالفت کنیم. خاورمیانه دائما در حال تغییر است و هیچ کس نمی داند فردا چه اتفاقی می افتد."

پربیننده ترین خبرها