خط بطلان چین بر سیاست های یکجانبه گرایی آمریکا

خط بطلان چین بر سیاست های یکجانبه گرایی آمریکا
شنبه 8 شهريور 1399 - 08:29

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین خاطرنشان کرد، ‌مقابله ⁧‫چین‬⁩ با سیاست های قلدرمآبانه ⁧‫آمریکا‬⁩ در سازمان ملل خط بطلانی بر سیاست های یکجانبه گرایی واشنگتن است که دیپلماسی فعال کشورمان در تهران، نیویورک و پکن به آن سرعت بخشیده است.

العالم ـ آسیا

محمد کشاورز زاده روز شنبه در توئیتی با اشاره به مخالفت پکن با درخواست فعال سازی مکانیسم ماشه از سوی آمریکا علیه ایران نوشت: روابط ایران و چین در سال ۲۰۱۶ با سفر رییس جمهوری چین به ایران به مشارکت جامع راهبردی ارتقاء پیدا کرده است.

دولت آمریکا تلاش های فراوانی کرد تا بتواند مانع پایان یافتن محدودیت تسلیحاتی مندرج در پیوست ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شود از این رو ابتدا یک قطعنامه ۱۳ صفحه‌ای ارائه داد که با مخالفت کلی اعضای شورا وادار شد مفاد آن را به کلی حذف و در ۴ بند ارائه دهد که هدف اصلی آن تداوم محدودیت تسلیحاتی فعلی ایران بود. این قطعنامه هم نتوانست حد نصاب لازم برای تصویب را به دست آورد به همین دلیل نیازی به وتوی چین یا روسیه که قرار بود آن را وتو کنند نبود هرچند این دو کشور متحد ایران به این قطعنامه رای منفی دادند.

سپس مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در ۳۱ مرداد ماه امسال با سفر به نیویورک و حضور در سازمان ملل متحد، نامه درخواست فعال‌سازی مکانیسم ماشه را به رئیس شورای امنیت ارائه داد که با گذشت حدود یک هفته از آن، در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور رسمی اعلام شد با توجه به نظر مخالف اکثریت قریب به اتفاق اعضا با درخواست آمریکا، اقدام دیگری برای آن نمی‌تواند انجام شود که بار دیگر به ناکامی رفتار قلدرمآبانه و یکجانبه گرایی واشنگتن در عرصه بین المللی منجر شد.

پربیننده ترین خبرها