مکرون لبنان را نجات می‌دهد یا ریاست ‌جمهوری‌ اش را؟

مکرون لبنان را نجات می‌دهد یا ریاست ‌جمهوری‌ اش را؟
شنبه 8 شهريور 1399 - 13:11

مسئولانی در "جریان ملی آزاد" لبنان اظهار داشتند، ریاست‌جمهوری لبنان با اعلام کردن موعد رایزنی‌های پارلمانی توپ را به زمین گروه‌های سیاسی انداخت تا قبل از این موعد، درباره نامزد نخست‌وزیری به توافق برسند.

العالم- نظرکده

مسئولان در جریان ملی آزاد تأکید کردند، رئیس‌جمهور "میشل عون" تلاش می‌کند از یک سو گروه‌های سیاسی را به توافق درباره نامزد نخست‌وزیری تشویق کند و از سوی دیگر، سیگنالی مثبت به "امانوئل مکرون" رئیس‌جمهوری فرانسه در این‌باره بدهد که دوشنبه‌شب وارد لبنان خواهد شد.

این مسئولان با احتمال اینکه تا روز دوشنبه این توافق حاصل می شود، تأکید کردند لبنان بارها به مدت چند ماه عدم دستیابی به توافقی را تجربه کرده ولی شاهد این امر نیز بوده است که طی چند ساعت به توافقی دست یابد، که این بار سناریوی دوم دور از انتظار نیست.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند، اگر رئیس‌جمهور فرانسه در طرح ابتکاری خود درباره لبنان جدی است بایستی نقشه راهی ارائه دهد که ایالات متحده، ایران، اتحادیه اروپا، ترکیه، روسیه و دیگر طرف‌های ذی‌نفوذ در لبنان درباره آن توافق داشته باشند.

این تحلیلگران تصریح کردند، مکرون در واقع با این طرف‌ها تماس گرفته تا بستر موفقیت طرحش را فراهم کند؛ چرا که این طرح کارت او برای ماندن در کاخ الیزه است.

آنها افزودند، طرح مکرون شامل دو بخش است: نخست تزریق اکسیژن به لبنان جهت خارج کردن آن از اتاق مراقبت‌های ویژه، که این اقدام از طریق تیم کاری دولتی انجام می‌شود تا برخی اصلاحات را انجام بدهد. بخش دوم طرح مکرون نیز مشتمل بر رایزنی درباره آینده سیاسی لبنان و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و سپس انتخابات ریاست‌جمهوری در چارچوب قانون است.

تحلیلگران تأکید می‌کنند، مشاور رئیس‌جمهور فرانسه گفته است که پاریس از جریان‌های لبنانی و از حزب‌الله خواستار عدم تشدید تنش است تا دولت تشکیل گردد و بستر دستیابی به کمک‌های بین‌المللی برای شکوفایی اقتصاد لبنان فراهم شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها