تشدید حملات هوایی اسرائیل به سوریه با اهدافی ایرانی؟

تشدید حملات هوایی اسرائیل به سوریه با اهدافی ایرانی؟
پنج‌شنبه 13 شهريور 1399 - 18:36

خبر:

طی هفته ها و بویژه روزهای اخیر اهدافی خاص در سوریه مورد هجوم جنگنده های اسرائیلی قرار گرفتهاند و در آخرین مورد پایگاه هوایی T4 در استان حمص سوریه مورد هجوم قرارگرفت.

تحلیل:

- در خصوص تشدید حملات اسرائیلی به سوریه دلایل متعددی را می‌توان شمارش کرد. اسرائیل با این حملات می‌کوشد تا بزعم خود ایران و حزب الله را از سوریه دور کند. در سایه این حملات بر آن است تا به اثرگذارشدن تحریم‌های آمریکایی موسوم به "قانون سزار" بر ملت و دولت سوریه کمک کند. می‌کوشد تا در سایه این حملات و در فضای افکار عمومی و بویژه تبلیغات قدرت نظامی خود را برخ بکشد و در سایه آن مسائلی چون اراده حزب الله در انتقام گیری از شهید فرودگاه را سست کند و همچنین از حساسیت افکار عمومی جهان اسلام بر مسائلی چون عادی سازی روابط اسرائیل با اعراب بکاهد و... اما تشدید حملات هوایی اخیر در سوریه بنظر هدفی فراتر و البته ویژه تر از این مسائل را تعقیب میکند.

- حوالی 50 روز پیش رئیس‌ ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به سوریه سفر کرد و توافقنامه ای مبتنی بر گسترش همه جانبه همکاری‌های نظامی با سوریه به امضا رساند. مبتنی بر اخبار رسانه ها بخش عمده این توافق که با وزیر دفاع سوریه به امضارسید متوجه بهرمندی سوریه از سیستم پدافند هوایی ایران در مقابله با تجاوزات خارجی بود. پس از این دیدار گمانه های رسانه ای در این خصوص تقویت شد و از احتمال ارسال سیستم‌های پدافندی 3خرداد ایرانی، 15خرداد ایرانی و باور373 به سوریه سخن‌ها به میان آمد. بنظر می‌رسد سردرگمی محافل صهیونیستی در کشف نوع سیمستم‌های ارسالی و همچنین جایگاه استقرار آنها در سوریه بهویژه طی هفته های اخیر باعث شده تا رژیم صهیونیستی با تشدید حملات هوایی به سوریه نقص اطلاعاتی خود در این زمینه را جبران کند. تنوع اهداف در سوریه و تمرکز بر مناطقی که ازدیدگاه رژیم احتمال استقرار پدافندهای هوایی ایرانی در آن بیش از دیگر نقاط است موید این مساله است.

- اگرچه بیشتر حملات هوایی اسرائیل به سوریه ناکام گزارش می‌شود اما بنظر میرسد سیستم S300 روسی آنچانکه باید در سوریه فعال نیست و یا اجازه فعالیت ندارد. بنظر میرسد مسیر هوایی جولان اشغالی وهمچنین التنف (که چندی پیش هواپیمای ماهان ایرانی نیز در ان مورد مزاحمت جنگنده های آمریکایی قرار گرفت) در اولویت صیانت قرارداشته باشند.

پربیننده ترین خبرها