استبداد سعودی با چراغ سبز آمریکا

يکشنبه 16 شهريور 1399 - 17:14

تا زمانی‌که رژیم سعودی دیکته‌ها و اوامر آمریکایی‌ها را در منطقه اجرا می‌کند، ایالات متحده چراغ سبز را برای ادامه سرکوب منتقدان و مخالفان ریاض نشان می‌دهد حال آنکه حجم فاجعه در این کشور پادشاهی گسترده و آنچه پنهان مانده بزرگ‌تر است.

العالم- عربستان سعودی

به گزارش العالم، دیده‌بان حقوق بشر جهانی، امروز- یکشنبه-، در بیانیه‌ای به وضعیت زندانیان عقیدتی و سیاسی در عربستان سعودی پرداخت و نوع رفتار ریاض را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است که حاکمان سعودی برخی از بازداشت شدگان را برای ماه‌ها از ارتباط با خانواده و وکلای‌شان محروم می‌کنند و آن‌ها هیچ ارتباطی با دنیای خارج ندارند.

دیده‌بان از دولت سعودی خواست تا به بازرسان بین‌المللی برای ورود به عربستان و دیدار از زندان‌ها، اجازه ورود دهد و این بازرسان باید بتوانند در خصوص ادعای وجود شکنجه در زندان‌ها تحقیقات بیطرفانه انجام دهند.

در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی از وضعیت "محمد بن نایف" ولی‌عهد سابق سعودی که از اسفند سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد، هنوز با خانواده‌اش دیداری نداشته و مکان بازداشتش نیز نامعلوم است و نیز دیگر زندانیان و فعالان عربستانی، از کشورهای همپیمان با عربستان سعودی خواسته ده تا ریاض را برای آزادی تمامی بازداشت شدگان که به طور «ظالمانه» دستگیر شده‌اند، تحت فشار قرار دهند.

دعوت و درخواستی، که پیش از این نیز از سوی 30 نهاد حقوق بشر بین‌المللی مطرح شده و آنها از رژیم سعودی خواسته‌اند مدافعان حقوق بشر را آزاد کند و به نقض حقوق بشر پایان دهد.

رژیم سعودی صدها نفر را به جرم‌های مرتبط با آزادی عقیده و بیان در زندان‌ها محبوس کرده، و این روند از زمان ولیعهدی "محمد بن‌سلمان" تشدید شده است. 3 سال پس از آغاز کمپین بازداشت صدها شاهزاده و تجار در هتل "ریتز کارلتون" در ریاض، ولیعهد سعودی با راه‌اندازی کمیته موسوم به مبارزه با فساد مجددا به سمت سرکوب جمعی از مقامات، شاهزادگان و افراد بانفوذ بازگشت. این موضوع چند روز گذشته با دستورات سلطنتی ادامه یافت که پادشاه عربستان تعدادی از مقامات از جمله « عواد بن عید البلوی» فرمانده نیروهای مرزبانی را برکنار کرد. همچنین دو افسر و دو فرماندار منطقه « تبوک» و تعدادی از مسئولان طرح دریای سرخ به اتهام فساد و زمین‌خواری از سمت خود برکنار شدند.

افزون بر این، بن‌سلمان کسانی را که مانعی در برابر تحکیم موقعیت خود به عنوان پادشاه آینده می‌بیند قلع و قمع می‌کند. برکناری "فهد بن ترکی بن عبدالعزیز" فرمانده نیروهای مشترک ائتلاف عربی علیه یمن و ارجاعش برای محاکمه به اتهام فساد را می‌توان در این چارچوب ارزیابی کرد.

پربیننده ترین خبرها