کلید صلح به دست کودکان فلسطینی است نه بن زاید و بن سلمان

کلید صلح به دست کودکان فلسطینی است نه بن زاید و بن سلمان
پنج‌شنبه 27 شهريور 1399 - 10:00

آثار و نشانه های نادانی بر چهره های آنان هویداست ... چه چیزی را امضا خواهیم کرد؟ کجا امضا خواهیم کرد؟ آیا ایستاده امضا خواهیم کرد یا نشسته؟ چه وقت به جمعیت سلام خواهیم داد؟ نمایش مسخره ای که قهرمان آن بن زاید و بن خلیفه بودند و بیانگر سیاست‌های واپسگرایانه اعراب و ذلت و خواری آنان دربرابر روسای آمریکایی و صهیونیستی آنان است.

العالم - تحلیل روز

به نظر می رسد که این بیماری خفت و خواری، برخی کشورهای دیگر را که تلاش می کنند تاج و تخت خود را حفظ کنند، مبتلا کند. همگان این سوال را مطرح می کنند که پس از امارات و بحرین، چه کشورهایی مسیر عادی سازی را طی می کنند، برخلاف آنچه که عرب ها می گویند، سکوت علامت رضا است، آن ها در این مورد، سکوت نکردند، بلکه تایید کردند و این مساله بدان معناست که اگر عمان و عربستان سعودی هم در مسیر عادی سازی پیش بروند، غافلگیر نخواهیم شد.

اگر چه این کشورها از سال ها پیش عادی سازی روابط با اسرائیل را شروع کرده اند و اکنون فقط باید آنرا علنی کنند و بن سلمان هم باید مانند بن زاید روی صندلی بنشیند در حالی که نمی داند چه چیزی را امضا می کند و نمی داند که با این کار، ملت خود را به چه مسیری هدایت خواهد کرد؛ ملتی که وی با صحبت کردن از فواید اقتصادی این توافق، آن ها را فریفته است.

این درحالیست که این توافق در واقع تلاشی برای تامین حمایت های آمریکا و اسرائیل از حکام سعودی در مقابل خشم مردم این کشور از آنان است.

وقتی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می گوید که اگر از عربستان سعودی بخواهد، با برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل موافقت خواهد کرد، معنایش این است که ما به مرحله فراتر از سلب اراده آن کشورها رسیده ایم، عربستان از زمانی که محمد بن سلمان به قدرت رسید، به شدت با آمریکا و رژیم اسرائیل هماهنگ شده است.

بنابراین، ترامپ وقتی این حرفها را زد، دروغ نگفته است، اما آنچه اکنون دارد اتفاق می افتد، تاخیری ساده در حفظ آبروی عربستان در برابر مسلمانان به خاطر وضعیت مذهبی آن کشور است و اگر چنین دلیلی هم وجود نداشت، این کشور قبل از امارات در آغوش کاخ سفید و تل آویو بود. اما همه شواهد نشان می دهد که درصورت موافق نبودن عربستان، بحرین هم به عادی سازی روابط با اسرائیل روی نمی آورد، زیرا بحرین در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از لحاظ مالی ضعیف ترین است و از عربستان کمک هزینه دریافت می کند. بنابراین هرگز بدون موافقت عربستان سعودی، به عادی سازی اقدام نکرده است. این کاری است که سلطان نشین عمان هم به زودی انجام خواهد داد.

از این رو، مقاومت فلسطینی باید موشک های خود را شلیک می کرد تا همه کسانی که به عادی سازی روی آورده اند، به یاد داشته باشند که تصمیم صلح و جنگ تنها به دست فلسطینی هاست و آن ها هیچ کسی را مامور مذاکره از جانب خـود نکرده اند و تنها این موشک هاست که مذاکره می کند. شاید غزه، با جنگ چهارم، بهای این کار را بپردازد. اما این بار غزه تنها نخواهد بود و کرانه باختری هم، همه شرایط لازم را برای مقابله دارد و در چنین شرایطی سکوت نخواهند کرد.

از این رو، توافق های خیانت کارانه عادی سازی، فلسطین را در دهانه آتش نشان قرار داده است و اگر خون فلسطینی ها در آن جریان پیدا کند، طرفی که ضرر می کند، رژیم اشغالگر است که رنگ آرامش را به خود نخواهد دید. هرچقدر هم که پرونده های عادی سازی در دفتر نتانیاهو انباشته شود، اما در نهایت این کودکان فلسطینی هستند که باید تصمیم به صلح بگیرند نه بن زاید و بن سلمان!

اسراء البحیصی

پربیننده ترین خبرها