شاهدی از میان خودشان؛

آنچه امروز در آمریکا رخ می دهد، در لبنان پیش از جنگ داخلی رخ داد

آنچه امروز در آمریکا رخ می دهد، در لبنان پیش از جنگ داخلی رخ داد
سه شنبه 8 مهر 1399 - 13:36

گویا دموکراسی برخلاف باور قبلی ما یا آنگونه که برای ما نشان داده می شد، در جامعۀ آمریکا نهادینه نشده و ریشه نداشته است چرا که اتفاقات این روزهای آمریکا که ریاست جمهوری اش در دست دونالد ترامپ است، مؤید این مدعا است.

العالم - کشکول

به عبارت روشن تر گروه های نژادپرست سفید پوست دست به اسلحه برده اند و آشکارا تهدید می کنند که اگر نامزدشان (ترامپ) در انتخابات پیروز نشود، ایالات متحده را به آتش خواهند کشید. از طرف دیگر سیاه پوستان و رنگین پوستان نیز چاره ای بجز در دست گرفتن أسلحه نمی بینند چرا که نمی خواهند همچون گوسفندی باشند که به دست ترامپ قربانی می شوند.

شاید کسی بگوید که گروه های افراطی در سراسر کشورهای اروپا و غرب وجود دارند و هر از گاهی خود را نشان می دهند و هیچ خطری برای دموکراسی آمریکا به وجود نمی آورند. این گفته زمانی درست است که گرایش های نژادپرستانۀ منحصر به گروه هایی از جوانان با سطح علمی اندک باشد ولی مشکل اینجاست که نژادپرستی در جای جای آمریکا ریشه دوانده است و به عبارت بهتر امور آمریکا امروز به دست مردی نژادپرست افتاده است که از ابراز نژادپرستی خود و افتخار علنی به آن خودداری و دریغ نمی کند و بخش وسیعی از جامعه آمریکا را علیه بخش وسیع دیگری براساس معیاری رنگ پوست و نژاد تحریک می کند و می شوراند.

مساله جالب اینکه این اقدامات تحریک آمیز فقط مربوط به رئیس جمهوری آمریکا نمی شود بلکه همه افراد دولت وی و حتی حزب جمهوری خواه که ترامپ عضو آن است، این رویه را دنبال می کنند حزبی که همچنان از اقدامات نژاد پرستانۀ رئیس جمهور در برابر منتقدانش حمایت می کند و اینجاست که باید احساس خطر کرد خطری که جامعه آمریکا را هر آن تهدید می کند.

مساله خطرناک تر اینکه حرف و حدیث های جدیدی است که با نزدیک شدن به زمان انتخابات آمریکا شنیده می شود. این حرف و حدیث ها شامل القای شک و تردید درباره صحت انتخابات و رد کردن نتایج آن در صورت پیروز نشدن ترامپ است و کار به جایی رسیده است که نیروهای مسلح آمریکا شاید در امور انتخابات دخالت کنند چرا که این روزها از اختیارات خود در اجبار ترامپ به ترک مسالمت آمیز کاخ سفید در صورت مخالفتش با نتایج انتخابات حرف می زنند.

سرنوشت آمریکایی ها اینگونه است که باید یا ترامپ دروغگو و یاوه گو و نادان یا بایدن خمار و شراب خوار را انتخاب کنند . این اوصاف را ما به ترامپ و بایدن ندادیم بلکه هر یک از این دو نفر این اوصاف را نثار همدیگر می کنند. این اوصاف بیانگر نابسامانی گسترده در بدنه دموکراسی آمریکا است.

دموکراسی آمریکایی شأن و منزلت نامزدها را رعایت نمی کند و اصول ابتدایی دموکراسی را که همان قبول نتایج صندوق های رأی است، نیز پایمال می کند ولی ترامپ وقتی که منافعش به خطر بیفتد، اعتقادی به نتایج صندوق های رأی نداشته و نخواهد داشت و همین امر باعث شده است که جامعه آمریکا تا روز سوم نوامبر 2020 که زمان انتخابات ریاست جمهوری است، نگران و سر در گم بمانند.

اختلافات موجود بین افراد برجسته و افراد جامعه و طبقات اجتماعی آمریکا "توماس فریدمن" خبرنگار و نویسنده آمریکایی را بر آن داشته که اذعان کند "آمریکا در آستانۀ جنگ داخلی دوم است." فریدمن افزود که آنچه امروز در آمریکا می بیند، بسیار شبیه آن چیزی است که در لبنان پیش از آغاز جنگ داخلی دیده بود.

فریدمن در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی ان ان اوضاع آمریکا را "فراتر از تصور" توصیف کرد و گفت که حزب جمهوریخواه پیشاپیش با زیر سوال بردن نتایج انتخاباتی که احتمالاً ترامپ در آن پیروز نخواهد شد، کشور را به سوی جنگ داخلی می کشاند. مساله دیگر اینکه ترامپ اعلام کرده است که اگر در انتخابات برابر رقیب دموکرات خود بایدن شکست بخورد، از انتقال مسالمت آمیز قدرت به وی خودداری خواهد کرد.

حرف های زیادی درباره خطراتی که جامعه آمریکا و وحدت ولایات های این کشور را در صورت مخالفت ترامپ، حزب جمهوریخواه و گروه های مسلح نژادپرست با نتایج انتخابات گفته و شنیده شده است. این حرف ها را گروه هایی می گویند که می خواهند اتفاقات آتی را بزرگ نمایی کنند یا به منافع سیاسی خود دست یابند. ولی این بار شاهدی از میان خود آمریکایی ها سر برآورد و این شاهد همان نویسنده و روزنامه نگار کارکشته ای است که آشنا به لایه های درونی جامعه آمریکا و گروه های متنفذش می باشد.

پربیننده ترین خبرها