بایدن و ترامپ؛ هفتادی‌های ناپخته!

بایدن و ترامپ؛ هفتادی‌های ناپخته!
چهارشنبه 9 مهر 1399 - 13:31

"دونالد ترامپ"، "جو بایدن" و "کریس والاس" همگی در دهه هفتاد عمرشان به‌سر می‌برند ولی مناظره دیشب به دور از شأن دهه هفتادی‌ها بوده و بیشتر شبیه مناظره میان نوجوانان ناپخته است.

العالم- تحلیل روز

به نقل از خبرنگار تلویزیون "فاکس‌نیوز"، که مجری گرداننده مناظره اخیر میان دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بوده، گفت شده که او دیگر مجری‌گری هیچ‌گونه مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری را تقبل نخواهد کرد؛ اظهاراتی که تعبیری آشکار از این واقعیت است که آنچه که شب گذشته اتفاق افتاد مناظره نبود بلکه نمایش طنز و توهین‌آمیز و صحنه اتهام‌زنی علیه یکدیگر بود.

"دونالد ترامپ"، "جو بایدن" و "کریس والاس" همگی در دهه هفتاد عمرشان به‌سر می‌برند ولی مناظره دیشب به دور از شأن دهه هفتادی‌ها بوده و بیشتر شبیه مناظره میان نوجوانان ناپخته است. مناظره دیشب مثال بارزی از هرج و مرج بوده، حتی صدای مجری والاس چند بار بلند شد و از نامزدها خواست وسط صحبت‌های هم نپرند و به یکدیگر اجازه صحبت کردن بدهند؛ ولی هیچ‌کدام به این خواسته اعتنایی نکردند.

ترامپ همچنان عدم پویایی رقیب خود که وی را "جو خوابالو" می‌نامد، مورد انتقاد قرار می‌دهد و همچنان اصرار دارد جو بایدن به عنوان محصول جناح میانه‌رو حزب دموکرات در واقع "عروسک خیمه شب‌بازی چپ‌های تندرو" است. جو بایدن در مقابل می‌گوید ترامپ اندکی مانند "جوزف گوبلس" سیاست‌مدار ناسیونال سوسیالیست آلمانی است. بایدن همچنان بارها در مورد ترامپ از اصطلاحات و جملاتی مانند؛ "او یک دروغگو است و همه این را می‌دانند، آیا نمی‌توانی خفه شوی؟" استفاده می‌کند.

در این مناظره قرار بود شش موضوع اصلی، یعنی کارنامه دستاوردهای ترامپ و بایدن، گزینه ترامپ برای قاضی دیوان عالی کشور، بحران ویروس کرونا، سیاست‌های اقتصادی، نژادپرستی و خشونت در شهرهای آمریکا و شفافیت انتخابات مطرح شود، اما آنچه اتفاق افتاد این بود که بیشتر وقت اختصاص داده شده برای مناظره به خاطر حملات و توهین‌های شخصی هدر رفت؛ وضعیتی که موجب شد والاس بارها به ترامپ هشدار دهد که برای تکمیل اظهارات خود، وسط کلام بایدن نپرد.

ترامپ به خوبی می‌داند که او چیزی برای گفتن درباره مسائل و موضوعات مهم در مناظره ندارد؛ چرا که کارنامه 4 ساله او در کاخ سفید خالی از هرگونه دستاوردی چه در زمینه مبارزه با همه‌گیری کرونا، چه اقتصاد، و چه در مبارزه با خشونت و نژادپرستی و چه در زمینه شفافیت انتخابات، است بنابراین او تلاش کرد که مناظره را به بحث درباره مسائل حاشیه‌ای مانند اتهام‌زنی به بایدن و خانواده‌اش بکشاند ولی لازم بود بایدن با آرامش و متانت به ترامپ پاسخ دهد و بیشتر به عملکرد ضعیف دولت ترامپ در زمینه مسائل مورد بررسی در این مناظره بپردازد.

به عنوان مثال، بایدن می‌توانست دروغ‌های ترامپ را بدون آنکه او را مستقیما دروغگو بخواهد و یا از او بخواهد "لال شود"، برملا سازد ولی رفتار بایدن در مناظره، به صورت ناخواسته ترامپ را به این مقصودش رساند که از بایدن تصویر یک شخصیت آشفته و ناشایست از نظر عقلی برای ریاست‌جمهوری بسازد.

به طور کلی، مناظره میان ترامپ و بایدن، اگر چه برای نشان دادن ویژگی‌های "عصر ترامپ" کافی بوده؛ ولی بایدن که فهمیده دلقک‌بازی فقط در خدمت ترامپ است، تلاش خواهد کرد در مناظره‌های در قامت شخصیتی آرام و غیرقابل تحریک ظاهر شود.

منيب السائح - العالم

پربیننده ترین خبرها