رایزنی سازمان ملل با انصارالله یمن برای بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا

رایزنی سازمان ملل با انصارالله یمن برای بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا
چهارشنبه 9 مهر 1399 - 15:58

دفتر هماهنگی‌های امور انسانی سازمان ملل در یمن امروز (چهارشنبه) از رایزنی با جنبش انصارالله یمن برای بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا خبر داد.

العالم - یمن

در گزارش صادره از این دفتر آمده است که مذاکرات با جنش انصارالله برای بازگشایی فروگاه بین‌المللی صنعا جهت انجام پروازها و اعزام نیروهای متخصص و انتقال تجهیزات لازم در خصوص کنترل و مبارزه با بیماری کرونا همچنان ادامه دارد.

طبق این گزارش، بسته شدن فرودگاه صنعا در نهم سپتامبر (۱۹ شهریور) مانع ورود کارشناسان و متخصصان برای مقابله با ویروس کرونا و نیز تاخیر در ارسال ۲۰۷ تن تجهیزات پزشکی برای مقابله این ویروس شد.

این گزارش همچنین می افزاید، نهادهای بشردوستانه همسو با سازمان ملل در تلاشند تا ضمن افزایش نظارت برای کنترل بیماری کرونا در یمن، ‌ نیروهای متخصص خود را برای مقابله با این ویروس به یمن اعزام کنند.

جنبش انصارالله یمن نهم سپتامبر و به دلیل کمبود سوخت مجبور به بستن فرودگاه بین‌المللی صنعا شد.

وزارت دولت نجات ملی یمن شهریورماه اعلام کرد که تمامی پروازها به مقصد فرودگاه بین المللی صنعا به دلیل محاصره ظالمانه از سوی ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی سعودی و نبود فرآورده های نفتی برای فعالیت این فرودگاه، متوقف می‌شود.

فرودگاه صنعا مهمترین راه انتقال کمک‌های بین‌المللی از جمله صلیب سرخ جهانی و پزشکان بدون مرز و نیز ارسال کمک‌های غذایی و دارویی به یمن است که ائتلاف عربی هدف محاصره خود قرار داده است.

جنبش انصار الله از سال ۲۰۱۴ کنترل پایتخت و بیشتر شهرهای اصلی یمن را در دست دارد.

ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان که حریم هوایی یمن را تحت سیطره خود دارد، از آن زمان تنها به پروازهای سازمان ملل و پروازهای بشردوستانه اجازه ورود به فرودگاه صنعا را می دهد.

عربستان به همراه آمریکا و امارات متحده عربی و برخی کشورهای دیگر عربی ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل ائتلاف به اصطلاح عربی- آمریکایی، تجاوز خود به کشور یمن را به منظور بازگرداندن هادی منصور رییس جمهور فراری و مستعفی یمن آغاز کرد، اما با گذشت بیش از پنج سال گذشته سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند.

در طول این سال‌ها، هزاران شهروند یمن که بیشتر آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، بر اثر حملات هوایی جنگنده- بمب افکن ‌های سعودی به شهادت رسیده اند.

پربیننده ترین خبرها