روایت رسانه‌های اسپانیایی از نخستین مناظره انتخاباتی توهین آمیز آمریکا

روایت رسانه‌های اسپانیایی از نخستین مناظره انتخاباتی توهین آمیز آمریکا
چهارشنبه 9 مهر 1399 - 16:55

رسانه‌های اسپانیایی زبان در واکنش به نخستین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، با انتشار گزارش‌های مختلف، از این واقعه به عنوان «صحنه خشونت آمریکا»، «نود دقیقه بی ثمر» و همچنین «مناظره فریاد، حمله و توهین» یاد کرند.

العالم ـ آمریکا

نخستین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در حالی به پایان رسید که رسانه‌های اسپانیایی زبان نیز بلافاصله در گزارش‌های مختلف پیرامون آن قلم زدند.

روزنامه «ال پائیس» اسپانیا نوشت: نخستین مبارزه ترامپ و بایدن به هرج و مرج و حملات شخصی خلاصه شد؛ مناظره رقبای دموکرات و جمهوری‌خواه، تصویر آشفته و وحشیانه قدرتمندترین کشور جهان بود که از لحظات اولیه با نبرد بر سر تصاحب آینده کاخ سفید آغاز شد.

ترامپی که در تهاجمی ترین حالت خود پا به میدان گذاشت و سعی کرد تا قدرت خود را به عنوان رئیس‌جمهوری به رخ رقیبش بکشد و در مقابل بایدن، بیش از آنکه ترامپ را مخاطب حرف‌های خود بداند با صحبت با دوربین‌ها، نه تنها ترامپ را دروغگو و دلقک خواند بلکه به او امر کرد تا ساکت شود.

ال پائیس در ادامه نوشت: از آنجا که آنچه شاهد آن بودیم، فقط نمایش خصومت دو رقیب، کمتر از پنج هفته مانده تا برگزاری انتخابات بود، بنابراین نمی توان این مناظره را به عنوان رقابتی تاثیرگذار بر نتیجه انتخابات در تاریخ آمریکا قلمداد کرد.

روزنامه «آ ب ث» نیز ضمن بازتاب مناظره رقبای دموکرات و جمهوری‌خواه نوشت: در بازی فوتبال زمانی صفت مسابقه «بد» را نسبت می‌دهند که داور، بهترین بازیکن میدان باشد. در مورد مناظره سه شنبه شب نامزدهای آمریکا نیز این امر صادق است؛ «کریس والاس» خبرنگار فاکس نیوز تنها کسی بود که با وجود حرف قطع کردن‌های مکرر ترامپ و عملکرد ضعیف بایدن، خوش درخشید.

مجری سی ان ان بلافاصله بعد از پایان مناظره گفت: این پر هرج و مرج ترین مناظره تاریخ انتخابات آمریکا بود.

به نوشته این نشریه، اولین مناظره ترامپ و بایدن در کشوری که با بحران شدید کرونا مواجه بوده و از تابستان شاهد تنش‌های نژادپرستی است، از تحریک بیشتر جامعه، افزایش بی اعتمادی، تهدید امنیت ملی از وقوع احتمالی نزاع بین دو حزب پس از اعلام نتیجه انتخابات و در نتیجه افزایش خشونت خبر می‌دهد.

نشریه «لا وانگواردیا» نیز با تیتر «فریاد، توهین و حمله در نخستین کارزار ریاست جمهوری بین ترامپ و بایدن» نوشت: واژه «مناظره» پس از آنچه شاهد آن بودیم به سرعت معنای خود را از دست داد؛ درست زمانی که فریادها حتی به ما اجازه شنیدن حرف ها را نمی‌داد. با این حال طرفداران جمهوری‌خواه از سبک پرخاشگرانه و تحریک آمیز ترامپ حمایت کردند و رقیب دموکراتش نیز با وجود تلاش فراوان برای حفظ شان خود به عنوان رئیس‌جمهوری آینده، نتوانست خونسردیش را حفظ کند و با توهین به ترامپ واکنش نشان داد.

لا وانگواردیا در ادامه نوشت، معمولا نخستین پرسشی که پس از دیدن هر مناظره به ذهن می‌رسد این است که «چه کسی پیروز خواهد شد»، اما صحنه زشت دیشب، حرف زیادی برای گفتن باقی نگذاشت، همانطور که «جورج استفانوپولوس» مجری شبکه ای بی سی نیوز گفت: این بدترین مناظره ریاست جمهوری بود که در عمرم دیدم.

نشریه «ال موندو» اسپانیا نیز در گزارشی به مناظره دیشب پرداخت و نوشت: زمان یک ساعت و نیمه مناظره، هیچ شفافیتی از برنامه های کاندیداها به دنبال نداشت و نخواهد توانست برای تصمیم‌گیری آمریکایی‌ها را یاری دهد. در پایان به جمله طلایی «خوانیتو» بازیکن رئال مادرید می‌رسیم که به بازیکنان اینتر میلان گفت: نود دقیقه، سخت و طولانی ست.

ال موندو همچنین نوشت: مناظره‌های انتخاباتی همیشه از جایگاه ویژه ای در رودادهای پیش از انتخابات برخوردار هستن، حال آنکه در شرایط بیماری همه‌گیر، اهمیت آن دو چندان شده است. به هر ترتیب، بازندگان اصلی مناظره دیشب، بی شک آمریکایی ها هستند که نود دقیقه به تماشای خصومت ترامپ و بایدن نشستند بدون آنکه در پایان نکته ای از برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و یا بلند مدت آن ها دست گیرشان شود.

به گزارش ایرنا، نخستین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن از ساعت ۲۱ سه شنبه شب به وقت محلی (۴ و ۳۰ دقیقه بامداد چهارشنبه به وقت تهران) برگزار شد.

قرار است علاوه بر این مناظره، ۲ مناظره دیگر بین ترامپ و بایدن و یک مناظره هم بین کامالا هریس و مایک پنس معاونان این دو نامزد انتخاباتی برگزار شود. مناظره بعدی، هفته آینده بین مایک پنس و کامالا هریس برگزار می شود.

پربیننده ترین خبرها