احقاق حقوق "بدون تابعیت ها" در کویت پیگیری می‌شود؟

احقاق حقوق
يکشنبه 13 مهر 1399 - 20:22

کویتی‌ها به حکمی، که رئیس سازمان اطلاعات و امنیت عمومی این کشور مبنی بر لغو تمام محدودیت‌های وضع‌شده بر شهروندانِ بدون تابعیت (بدون‌ها) واکنش نشان داده و آن را گامی برای آغاز اصلاحات و مرحله‌ای جدید عنوان کرده‌اند.

العالم - کشکول

هر از چند گاهی اصطلاح "بدون" سرتیتر اخبار رسانه‌ها می‌شود و به مشکلات این شهروندان عربی که ناشی از عدم دستیابی آنها به تابعیت کویت است، پرداخته می‌شود سپس اوضاع برای مدتی آرام و این موضوع فراموش می‌شود.

اعراب فاقد تابعیت موسوم به "بدون" سال‌هاست به یکی از مسائل پیچیده، بحران‌زا و چالش‌برانگیز تبدیل شده است. دیده‌بان حقوق بشر( ریتش ووچ) در سال 2018، آمار بدون‌ها در کویت را حدود 100 هزار نفر اعلام کرده که بدون هویت مشخصی در این کشور به‌سر می‌برند و دولت نیز از آنان به عنوان افرادی که به صورت غیرقانونی مقیم کشور هستند، نام می‌برد و دقیقا به همین دلیل، آنها از بسیاری از مزایای اساسی که دیگر شهروندان کویت برخوردارند مثل آموزش همگانی مجانی، کار و فعالیت در بخش‌های دولتی، حق سفر و نقل و انتقال و ... محرومند و به دلیل این موضوع ثروتمندان از آنان در بخش‌های خصوصی سوء استفاده می‌کنند و با دستمزد بسیار پایین آنان را به کار می‌گیرند.

مجلس الامة (پارلمان) کویت چند روز پیش پیشنهادهای مربوط به اوضاع "بدون‌ها" را بررسی کرد. "مرزوق الغانم" رئیس مجلس تأکید کرد، قانون "بدون‌ها" بسیار اهمیت دارد و باید قبل از دوره فعلی مجلس الامه تصویب شود. وی خاطرنشان کرد، کمیته داخلی و دفاع به دلیل ابتلای برخی اعضای‌شان به بیماری کرونا به حد نصاب نرسیده است ولی انحلال این نشست، به معنای عدم بررسی این موضوع نیست.

الغنام اظهارات قبلی خود را تکرار کرد و گفت: "ما قانونی را می‌خواهیم که هویت ملی ما را حفظ و راه‌حلی اساسی برای حل مشکل ایجاد کند و برخلاف آنچه برخی تلاش می‌کنند به هیچ گروهی ظلم نکنیم." وی تأکید کرد: "مشکل بدون‌ها باید با راه‌حل‌های بنیادی حل و فصل شود و هویت ملی، کالا نیست که خریده یا فروخته شود."

قدر مسلم آن است که مشکل بدون‌ها با زور حل نمی‌شود.. بله، برخی‌ها فکر می‌کنند که با قانون می‌توان مشکلات اجتماعی و سیاسی را حل و فصل کرد البته این امر در مورد هر واقعیت اجتماعی و سیاسی صدق نمی‌کند.

درست است که کویت برای کویتی‌ها است ولی "بدون‌ها" بذر شیطانی نیستند بلکه در کویت متولد و بزرگ شده‌اند. بیشتر کشورهای جهان برای افرادی که دارای مدارک تحصیلی هستند و یا سرمایه‌ کافی برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد این کشورها دارند و یا اینکه سالیان طولانی در این کشورها زندگی کرده‌اند، تابعیت می‌دهند.

"بدون‌ها" به طور مستمر خواستار بهره‌مندی از تابعیت کویتی هستند در حالی‌که دولت این کشور می‌گوید که بیشتر اعفراد این اقلیت دارای ملیت‌های عراقی، سعودی و یا سوری هستند ولی آنها برای اینکه تابعیت کویت را اخذ کنند، ملیت خود را انکار می‌کنند.

در سایه تحولات کنونی که "شیخ نواف الاحمد الصباح" به عنوان امیر جدید کویت منصوب شده است، بدون‌ها و حتی شهروندان کویتی خواستار رعایت انصاف به این اقلیت و دستیابی‌شان به تمامی مزایا و حقوقی هستند که به شهروندان در کویت اعطا می‌شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها