گزارش عصب شناسی بالینی آمریکا؛ ترامپ در معرض اختلال عملکرد مغزی

گزارش عصب شناسی بالینی آمریکا؛ ترامپ در معرض اختلال عملکرد مغزی
سه شنبه 15 مهر 1399 - 12:58

بر اساس گزارش مرکز عصب شناسی آمریکا ، خطر اختلالات مغزی ، دونالد ترامپ را که به کرونا مبتلا شده است ، تهدید می کند.

العالم - آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی به قلم پام بلوک نوشت: در بزرگترین تحقیقی که درباره علائم عصبی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در آمریکا انجام شده است، مشخص شد تقریبا یک سوم بیماران بستری مبتلا به کووید-۱۹ نوعی از اختلال مغزی – از گیجی و هذیان گرفته تا نداشتن عکس العمل – را تجربه کرده اند.

بر اساس این تحقیق که روز دوشنبه در سالنامه عصب شناسی بالینی منتشر شد، بیماران با چنین عملکردی پاسخ بدتری به درمان داده بودند. این تحقیق بر روی ۵۰۹ بیمار بستری از ۵ مارس تا ۶ آوریل و در ۱۰ بیمارستان در منطقه شیکاگو انجام شده است. مدت زمانی که این بیماران در بیمارستان بستری بودند ۳ برابر بیمارانی بود که علائم اختلال عملکرد مغزی نداشتند.

دکتر ایگو کورالنیک، محقق ارشد این تحقیق گفت فقط ۳۲ درصد از این بیماران پس از ترخیص از بیمارستان می‌توانستند فعالیت‌های روزانه خود مانند پخت و پز و پرداخت قبوض را انجام دهند. در عوض، ۸۹ درصد از بیمارانی که چنین علائمی نداشتند قادر بودند فعالیت‌های روزانه خود را بدون کمک انجام دهند.

همچنین احتمال مرگ بیماران با اختلال در عملکرد مغزی – که واژه پزشکی آن انسفالوپاتی است – ۷ برابر بیشتر از بیمارانی بود که چنین مشکلی را نداشتند. دکتر کورالنیک گفت انسفالوپاتی می‌تواند شامل مشکلاتی در توجه و تمرکز، از دست دادن حافظه کوتاه مدت، آشفتگی، نداشتن عکس العمل یا کاهش سطح هوشیاری شبه کما باشد.
وی افزود شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد ویروس کرونا به طور مستقیم به سلول‌های مغزی حمله کند و بسیاری از متخصصان می‌گویند این تاثیرات عصبی احتمالا به علت التهاب و واکنش‌های سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شوند که اغلب بر دیگر اعضای بدن و مغز تاثیر می‌گذارد.

در این تحقیق، ۱۶۲ بیماری که از انسفالوپاتی رنج می‌بردند بیشتر مسن و مرد بودند. آن‌ها همچنین بیماری‌های زمینه‌ای مانند اختلالات عصبی، سرطان، بیماری عروق مغزی، بیماری مزمن کلیوی، دیابت، کلسترول بالا، نارسایی قلبی، فشار خون بالا داشتند و یا دخانیات مصرف می‌کردند.
بیماران جوان‌تر در این تحقیق بیشتر علائم درد عضلانی، سردرد یا سرگیجه داشتند.

برخی از کارشناسان گفتند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که به علت کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده است، از نظر سن و جنسیت مانند بیماران این تحقیق است که احتمال اختلال در عملکرد مغزی داشتند و ممکن است در معرض خطر بیشتری در بروز چنین علائمی باشد. وی همچنین سابقه کلسترول بالا دارد که این خطر را افزایش می‌دهد. اما پزشکان رئیس جمهور تا کنون هیچ حرفی از بروز چنین علائمی در وی نزده اند.

خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها