احتمال اعلام تفاهم طرف‌های لیبیایی در مذاکرات مراکش

احتمال اعلام تفاهم طرف‌های لیبیایی در مذاکرات مراکش
سه شنبه 15 مهر 1399 - 18:42

دو هیات پارلمان طبرق و شورای دولت وفاق ملی لیبی از پیشرفت مثبت خود در مذاکرات مراکش خبر داده و اعلام کردند، به دنبال دستیابی به توافقی پیرامون استانداردهای انتخاب چهره‌ها برای تصدی مناصب حاکمیتی هستند.

العالم - لیبی

این دو هیئت طی یک بیانیه مشترک در پایان مذاکرات خود در شهر بوزنیقه مراکش اعلام کردند، در دور اول مذاکرات تفاهمات مهمی درمورد اتحاد نهادهای حاکمیتی به دست آمد و دو طرف تلاش دارند در سریعترین زمان ممکن کار بر روی تعیین استانداردها را تکمیل کنند.

در این بیانیه آمده است که رایزنی‌ها در فضایی از خوشبینی انجام و به اتحاد دیدگاه‌ها درمورد استانداردهای مناصب حاکمیتی منجر شد.

دو هیئت پارلمان طبرق و شورای دولت وفاق ملی لیبی در این بیانیه خود از طرف‌های بین المللی خواستند از روند بوزنیقه که نتایج مثبتی محقق کرده، حمایت کنند.

یوسف العقوری، نماینده پارلمان طبرق در نشست بوزنیقه گفت، دو هیئت در مورد معیارهای انتخاب چهره‌های مناصب حاکمیتی پیشرفت چشم گیری داشتند و مذاکرات برای دستیابی به ساختاری جامع همچنان ادامه دارد.

شهر بوزنیقه مراکش میزبان مذاکرات مستمر از ماه سپتامبر میان پارلمان طبرق مستقر در شرق لیبی و شورای دولت وفاق ملی لیبی مستقر در طرابلس است.

همچنین دولت آلمان درباره فرصت‌های دستیابی به راه حل سیاسی بحران لیبی یک خوشبینی محتاطانه‌ای را ابراز کرد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در نشست خبری در برلین گفت، دلایلی برای این خوشبینی محتاطانه وجود دارد. چراکه دو طرف درگیر در لیبی به دنبال انتقال از منطق نظامی به منطق سیاسی هستند.

وی گفت، این فرصت وجود دارد که مسائلی که هفته‌های گذشته پیرامون بحران لیبی غیرممکن بودند، ممکن شوند.

پس از چند روز گفتگو و مناقشه، در نهایت پس از پشت سر گذاشتن برخی مسائل، یک پیشرفت بزرگ در مذاکرات به ثبت رسید و یک توافق مشترک و فراگیر درباره سازوکار توزیع مناصب ریاستی در اقلیم های سه گانه لیبی حاصل شد و این علاوه بر معیار ها و شرطهای است که برای انتخابات در دستور کار قرار گرفت.

اما برخی پرونده های اندکی همچنان محل اختلاف و گفتگو هستند. از جمله مسائلی که درباره آنها توافق حاصل شد، آن است که هرکسی که برای هر منصبی نامزد می شود ناگزیر باید از تابعیت لیبیایی برخوردار باشد و این علاوه بر شرط کاردانی و شایستگی است.

پربیننده ترین خبرها