دیدار اشرف غنی با نخست وزیر قطر/ تاکید رییس جمهور افغانستان بر روابط دوستانه با همسایگان و کشورهای منطقه

دیدار اشرف غنی با نخست وزیر قطر/  تاکید رییس جمهور افغانستان بر روابط دوستانه با همسایگان و کشورهای منطقه
چهارشنبه 16 مهر 1399 - 14:31

رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با نخست وزیر قطر ضمن تاکید بر روابط دوستانه و مبتنی بر منافع دوجانبه با تمام کشورهای منطقه و جهان، گفت: مناسبات افغانستان و کشورهای همسایه با توجه به نقاط مشترک فرهنگی و مذهبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

العالم ـ آسیا

خبرگزاری "آواپرس" افغانستان گزارش داد، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، شامگاه سه شنبه در قطر طی دیدار با "شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی" نخست‌وزیر آن کشور، بر تسریع در تکمیل روند صلح افغانستان تاکید کرد و اظهار داشت که کشورش به دنبال دشمنی با هیچ یک از کشورهای منطقه و جهان نیست و همواره خواستار برقراری مناسبات حسنه و مبتنی بر احترام و منافع دوجانبه با همه کشورهای جهان به ویژه در منطقه بوده و تلاش می‌کند مناسبات خود را با کشورهای همسایه نیز بر اساس مشترکات فرهنگی و مذهبی بنا کند.
براساس این گزارش، دو طرف در این دیدار در باره گسترش روابط دو جانبه و همکاری‌های اقتصادی و روند صلح افغانستان گفت‌وگو کردند. نخست‌وزیر قطر گفت، قطر و افغانستان دو کشور دوست و برادرند و قطر خواهان صلح و ثبات پایدار در افغانستان است.

اشرف غنی روز دوشنبه ۱۴ مهر، در راس هیات بلندپایه دولتی برای ابراز همدردی به مناسبت درگذشت امیر کویت به کویت رفت و سپس، به قطر که نشست صلح افغانستان در دوحه در حال برگزاری است، سفر کرد و قرار است با امیر قطر نیز دیدار کند.

مذاکرات صلح افغانستان از سه هفته گذشته در دوحه، پایتخت قطر میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان جریان دارد اما تا کنون پیشرفتی بدست نیامده است.
به گزارش ایرنا، نشست اولیه برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌افغانستانی روز شنبه ۲۲ شهریور با حضور وزیر خارجه آمریکا، مقام‌های قطری و نمایندگان حدود ۳۰ کشور و سازمان‌های جهانی به صورت حضوری و یا آنلاین آغاز شده و در حال برگزاری است.

در مراسم افتتاحیه این نشست در دوحه، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت که طرفین می خواهند سرانجام به چندین دهه خونریزی پایان دهند و به صلح پایدار برسند. مذاکره کننده اصلی طالبان نیز تأکید کرد که توافق صبر زیادی طلب می کند.

این اولین بار است که دولت افغانستان و طالبان بر سر یک میز می نشینند.

پربیننده ترین خبرها