جزایر تیران و صنافیر همیشه متعلق به مصر است

جزایر تیران و صنافیر همیشه متعلق به مصر است
پنج‌شنبه 17 مهر 1399 - 19:41

مصری ها در چند ساعت گذشته هشتگی را به نام "تیران و صنافیر متعلق به مصر است" که 4 سال پیش در تویتر گذاشته بودند، بار دیگر به کار بردند زیرا مساله ملکیت این دو جزیره از اهمیت  بسزای در نزد مردم مصر برخوردار است.

العالم - مصر

اخبار حاکیست که عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر بار دیگر مساله جزایر تیران وصنافیر را به میان کشیده است و همین امر باعث عصبانیت مصری ها شده است.

سخنان سیسی باعث شد که فعالان حقوقی و سیاسی مصر به یاد دست کشیدن سیسی از جزایر تیران و صنافیر و واگذاری این دو جزیره به عربستان و جعل اسناد و مدارکی برای توجیه واگذاری جزایر به سعودی ها بیفتند.

فعالان مصری بار دیگر هاشتاگ "تیران و صنافیر متعلق به مصر است" را پس از سخنرانی سیسی به کار بردند و تیتر یکی از شماره های روزنامه الاهرام را بازنشر کردند که در این شمارۀ مربوط به دوران جنگ اکتبر 1973 آمده است: "برافراشتن پرچم مصر بر فراز تیران و صنافیر".

سیسی گفته بود که "هر مادری باید اصل حفاظت از آب و خاک کشورش را در قلب فرزندش بکارد". فعالان مصری در واکنش به این حرف سیسی می گویند که اگر چنین است، پس چرا دولت مصر مخالفانِ واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان را زندانی می کند. این امر نشان می دهد که حرف و عمل سیسی یکی نیست.

فعالان مصری با مطرح شدن دوباره مساله جزایر تیران و صنافیر چند ویدیو کلیپ را منتشر کردند که لحظۀ موافقت پارلمان مصر با توافقنامه تعیین مرزهای دریایی مصر با عربستان را نشان می دهد توافقنامه ای که جزایر تیران و صنافیر را به عربستان بخشید در حالی که دستگاه قضایی مصر حکم حاکمیت کشورش بر این دو جزیره را قبلاً صادر کرده و آنها را متعلق به مصر دانسته بود.

فعالان مصری اعلام می کنند که سیسی و فرماندهان ارتش مصر با دست کشیدن از جزایر تیران و صنافیر و فروختن این دو جزیره به عربستان، به خون شهدای جنگ اکتبر 1973 خیانت کردند.

برخی هم معتقدند که واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان در واقع واگذاری جزایر به رژیم اسرائیل بود و توافقنامه واگذاری تیران و صنافیر به عربستان در حقیقت به توافقنامه واگذاری جزایر به اسرائیل تبدیل خواهد شد.

فعالان مصری می گویند که جزایر تیران و صنافیر از گذشته تا کنون متعلق به مصر بوده است و در واکنش به تصویب توافقنامه واگذاری تیران و صنافیر به عربستان سعودی در پارلمان مصر، اعلام می کنند که دست کشیدن از جزایر مذکور خیانت محسوب می شود.

برخی هم می گویند که جزایر تیران و صنافیر در آینده دور یا نزدیک سرانجام به آغوش مصر برمی گردد.

گروهی از فعالان هم هشدار دادند که عاملان واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان را روزی به جزای اعمالشان خواهند رساند. این گروه اعلام کردند که دادگاه عالی اداری مصر حکم لغو توافقنامۀ واگذاری جزایر استراتژیک تیران و صنافیر در دریای سرخ به عربستان را صادر کرده بود.

دادگاه عالی اداری مصر در حکم تاریخی خود حاکمیت این کشور بر جزایر تیران و صنافیر را به رسمیت شناخت جزایری که در نزدیکی ورودی خلیج عقبه در دریای سرخ قرار دارد.

کاربری به نام "علی خیری" با انتشار یک عکس که خوشحالی یک سرباز مصری را هنگام بازپس گیری جزایر تیران و صنافیر در سال 1973 نشان می دهد، نوشت: پروردگارا! خوشحالی این سرباز را هنگامی که تیران و صنافیر، ام الرشراش، گاز دریای مدیترانه و همه سهم خودمان از آب رود نیل را بازپس بگیریم، به ما روزی کن.

کاربری دیگر به نام "محمود" نوشت: ژنرال "محمد عبد الغنی الجمسی" که "گولدا مئیر" وی را "ژنرال لاغر ترسناک" نامیده بود، یکی از 50 فرماندۀ نظامی برتر قرن بیستم بود که یکی از سخنانش این است: "شایسته نیست که فرد نظامی کار سیاسی کند."

محمود افزود: اگر این ژنرال زنده بود، سیسی را به علت خیانتش و فروختن بخشی از شبه جزیره سیناء از دو پاهایش آویزان می کرد.

کاربر دیگری به نام خانم "علیاء محمد" هم خطاب به سیسی نوشت: ای سیسی! واقعیت اینست که اگر مادر تو مصری بود، زمین های ما را واگذار نمی کردی.

کاربری به نام احمد عطا الله هم نوشت: از 47 سال پیش تعدادی از مردم برای بازپس گرفتن زمین اشغال شده شهید شدند سپس گروهی از مردم آمدند که برای فروختن این زمین جنگیدند و با پرچم مشتری (عربستان) وارد میدان التحریر شدند و کسی که با پرچم مصر به خیابان آمد، دستگیرش کردند و گفتند که خائن و مزدور است. خوب! خائن کیست؟ کسی که می فروشد یا کسی که حاضر نیست بفروشد؟!

پربیننده ترین خبرها