نتانیاهو وقتی سر به طغیان برمی دارد... حامیان این جانی را بشناسید

نتانیاهو وقتی سر به طغیان برمی دارد... حامیان این جانی را بشناسید
جمعه 25 مهر 1399 - 15:18

نتانیاهو با سرعت دادن خودسرانه به روند شهرک سازی می خواهد به فلسطینی ها بگوید که این منم که شرایط و حقایق موجود را تعیین می کنم و فلسطینی ها چاره ای جز پذیرش ندارند. چرا؟ چون فلسطینی ها به خصوص پس از سازش کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، دیگر حامی و پناهی ندارند. آیا فلسطین واقعا در مقابل وحشی گری های نتانیاهو و نقشه هایش برای ادامه شهرک سازی تنها مانده است؟

العالم - نظرکده

تحلیلگران خودسری های اخیر نتانیاهو در زمینه شهرک سازی آنهم به پشتوانه سازش کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، را نتیجه طبیعی امضای طرح عادی سازی روابط می دادند و معتقدند که نتانیاهو با این حرکت، دروغ بزرگ محمد بن زاید، ولی عهد امارات را گفته بود"ما برای توقف روند الحاق زمین های فلسطین، سازش می کنیم" را فاش کرد.

آنها معتقدند که نتانیاهو با این تحرکات، خیلی عجله کرد تا جواب بن زاید را هر چه سریعتر بدهد و به او بگوید" این چه دروغی است! روند الحاق همچنان ادامه دارد". آنها خاطرنشان کرده اند که این حرکت ثابت می کند که کشورهای حاشیه خلیج فارس صرفا ابزاری به دست نتانیاهو هستند و وی این گونه به آنها نهیب می زند که نباید دروغ بگویند و منافع این رژیم فراتر از همه منافع و ملاحظات دیگر است و منافع دیگران برایش هیچ ارزشی ندارد.

تحلیلگران معتقدند که نتانیاهو به دلیل اوضاع حساس داخلی خود نیازمند چنین رفتار جسورانه و ماجراجویانه ای است؛ این رژیم صحنه تظاهرات ده ها هزار نفری از معترضان و مخالفان وی است که خواستار کناره گیری او هستند. همزمان دادگاه های این رژیم هم در کمین محاکمه او نشسته اند.

تحلیلگران می افزایند که نتانیاهو مجبور است به شهرک نشینان چنین وانمود کند که برای این رژیم و اشغال بقیه فلسطین مستلزم ادامه حضور او در قدرت است.

کارشناسان طرح "اسرائیل بزرگ" هم معتقدند که این طرح قبل از هر چیز ترفندی برای توسعه شهرک سازی است. انها تأکید کرده اند که همه دولت های این رژیم برای ناکام گذاشتن طرح های صلح و جلوگیری از اجرای طرح تأسیس کشور فلسطین و پایان داده به اشغال گری، هر از گاهی در شیپور شهرک سازی و دست اندازی بر اراضی کرانه باختری دمیده اند.

آنها معتقدند که نکته اصلی در زمانبندی اعلام طرح شهرک سازی، ترفند نتانیاهو است تا چنین وانمود کند که همه نقشه های او و عملیات های عادی سازی روابط و توسعه روابط با آمریکا و اجرای طرح توسعه و تجاوزگری در منطقه همه و همه برای این است تا چنین وانمود شود که او تنها کسی است که می تواند نقشه های توسعه طلبانه این رژیم را به سرانجام برساند و همه تلاش های وی این روزها از جمله روند عادی سازی روابط با کشورهای عربی همگی در راستای تحقق منافع و اهداف این رژیم هستند. لذا خروج از اراضی اشغال شده برای وی معنی ندارد؛ عرب ها باید در مقابل این رژیم تسلیم شوند و فلسطینی ها هم باید هویت یهودی این رژیم را به رسمیت بشناسند.

کارشناسان معتقدند که نتانیاهو به خوبی می داند که نمی تواند چنین انتظاری از فلسطینی ها و گروه های مقاومت فلسطینی داشته باشد.

آنها بر این عقیده اند که روند شهرک سازی بعد سومی هم دارد و آن، تخریب وجهه فلسطینی ها و حذف آنها از معادله سیاست در منطقه به خصوص پس از عادی سازی روابط با امارات و بحرین و رسوا کردن دروغ امرای شیخ نشین های عرب حاشیه خلیج فارس است که سازش خود با این رژیم را با تلاش برای توقف شهرک سازی و الحاق زمین های فلسطین توجیه کرده بودند.

در مقابل، ناظران و تحلیگران معتقدند که عملیات عادی سازی روابط این رژیم با امارات و بحرین و روابط مخفیانه آن با شمار زیادی از کشورهای عربی همه و همه با نظارت عربستان صورت گرفته است.

آنها بر این عقیده اند که عربستان، در این بین، کارکردهای متعددی داشته است که یکی از آنها به مسأله فلسطین و نیاز ترامپ و نتانیاهو به روند عادی سازی روابط مربوط است. همچنین ایجاد ائتلاف استراتژیک بین رژیم صهیونیستی و کشورهای حاشیه خلیج فارس در مقابل ایران و محور مقاومت یکی دیگر از وظایف عربستان است.

آنها تشریح می کنند که رژیم اشغالگر، عادی سازی روابط را یک استراتژی نه تنها برای دست اندازی بر خاک فلسطین بلکه محو کامل آرمان این کشور و پایمال کردن کامل حقوق فلسطینی ها می داند. و نتانیاهو سعی می کند با ترویج این دیدگاه خود را یگانه تحقق بخش آرمان صهیونیست ها معرفی کند.

تحلیلگران این وضعیت را ناشی از ضعف کشورهای عربی و سکوت محافل بین المللی می دانند.

پربیننده ترین خبرها