انتقاد اردوغان از تعلیق صادرات پهپاد از کانادا به ترکیه

انتقاد اردوغان از تعلیق صادرات پهپاد از کانادا به ترکیه
شنبه 26 مهر 1399 - 14:51

رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر کانادا از اقدام این کشور در ارتباط با تعلیق صادرات تجهیزات نظامی مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین به آنکارا انتقاد کرد.

العالم - ترکیه

دفتر ریاست جمهوری ترکیه از تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور و «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا خبر داد.

براساس گزارش رویترز، اردوغان در این تماس تلفنی با ترودو گفته است که تعلیق صادرات تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین برخلاف روح اتحاد میان دوکشور است.

براساس این گزارش، کانادا اوایل ماه جاری میلادی صادرات قطعات هواپیماهای بدون سرنشین به ترکیه به اتهام استفاده از این پهپادها از سوی جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ را تعلیق کرد.

وزیر خارجه کانادا ضمن اطلاع‌رسانی درباره تحقیقات «اتاوا» درباره گزارش‌هایی مبنی بر استفاده ترکیه از فناوری‌های نظامی کانادا در درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفته بود: «مطابق با نظام مستحکم کنترل صادرات کانادا و به واسطه ادامه درگیری‌ها، من مجوز مربوط به صادرات به ترکیه را تعلیق می‌کنم تا فرصتی برای ارزیابی بیشتر اوضاع وجود داشته باشد».

«فرانسیس فیلیپ شامپین» وزیر خارجه کانادا همچنین از ترکیه و دیگر کشورهای خارجی خواسته که خود را در مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه «قره‌باغ کوهستانی» وارد نکنند.

رویترز در ادامه نوشت: در این تماس تلفنی که اواخر روز جمعه انجام شده است دو طرف درباره بهبود روابط دوجانبه و افزایش مبادلات تجاری نیز گفت‌وگو کردند.

درباره همکاریهای دفاعی دو کشور، اردوغان خطاب به ترودو گفته، تعلیق صادرات برخی کالاهای نظامی از کانادا به ترکیه به خاطر بحران ارمنستان و جمهوری آذربایجان برخلاف اتحاد میان دو کشور است.

ترکیه و کانادا هر دو عوض سازمان دفاعی ناتو هستند.

اردوغان همچنین گفته است این اقدام اُتاوا نشانه استانداردهای دوگانه کانادا است.

رویترز براساس داده‌های اطلاعاتی مدعی شد که صادرات تجهیزات نظامی ترکیه به جمهوری آذربایجان طی سال جاری میلادی 6 برابر شده است که مهمترین این تجهیزات مربوط به پهپاد است.

ترکیه بارها تاکید کرده است که برای بازپس گیری منطقه قره باغ کوهستانی در کنار باکو ایستاده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها