نگرانی از پیامدهای کاربرد نخستین سامانه اسکن صورت جهان در سنگاپور

نگرانی از پیامدهای کاربرد نخستین سامانه اسکن صورت جهان در سنگاپور
يکشنبه 27 مهر 1399 - 12:48

سنگاپور نخستین کشوری است که در سامانه شناسایی هویت خود به فناوری تشخیص صورت مجهز می‌شود.

العالم _ فناوری

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، سنگاپور نخستین کشور لقب گرفته است که در سامانه شناسایی هویت خود به فناوری تشخیص صورت مجهز می‌شود. اما کاربرد این فناوری نگرانی‌هایی را درباره احتمال زیر پا گذاشته شدن حریم شخصی افراد به همراه داشته است.

ساکنان این کشور 5.8 میلیونی می‌توانند از سال آینده میلادی با یک اسکن ساده صورت از آژانس‌های دولتی، خدمات بانکی، و سایر امکانات استفاده کنند. به گفته طراحان این سامانه، فناوری تشخیص صورت نیاز به حفظ گذرواژه و یا کاربرد دانگِل‌های امنیتی را برای انجام فعالیت‌های روزانه برطرف می‌کند.

کاربرد فناوری تشخیص صورت بخشی از طرح‌های بلندپروازانه سنگاپور برای استفاده از فناوری‌های نوین (از مدل‌های مختلف پرداخت الکترونیک گرفته تا پژوهش درباره حمل و نقل بدون راننده) به شمار می‌رود.

فناوری تشخیص صورت به اَشکال گوناگون در مناطق مختلف جهان به‌کار گرفته شده است. شرکت‌های اپل و گوگل از آن برای انجام امور مختلف نظیر باز کردن قفل گوشی و تکمیل فرایند پرداخت استفاده می‌کنند. دولت‌های مختلف نیز از آن در فرودگاه‌ها برای بررسی هویت مسافران بهره می‌برند. اما مدل مورد استفاده از این فناوری در سنگاپور یکی از بلندپروازانه‌ترین الگوهای کاربرد اسکن صورت محسوب می‌شود. همچنین این نخستین بار است که فناوری تشخیص صورت به پایگاه داده تشخیص هویت ملی یک کشور متصل می‌شود.

این فناوری در طیفی از نورهای متنوع، تصاویر مختلفی از صورت افراد را ثبت می‌کند. این تصاویر سپس با سایر داده‌های در دسترسِ دولت (نظیر کارت‌های ملی، گذرنامه‌ها و اوراق تإییدکننده شغلی) مطابقت داده می‌شود. همچنین دولت سنگاپور درباره تضمین ایمنی داده‌های استخراج‌شده به وسیله این فناوری ابراز اطمینان می‌کند.

این فناوری هم‌اکنون در برخی از ادارات دولتی سنگاپور به آزمایش گذاشته شده است.

اما فناوری اسکن صورت علی‌رغم افزایش کاربردش همچنان بحثبرانگیز است. مقامات سنگاپور اغلب به رهگیری منتقدان متهم می‌شوند و فعالان مدنی نگرانند این فناوری ابزار دقیقتری را برای تشدید نظارت و سرکوب احتمالی مخالفان فراهم کند.

همچنین نگرانی‌های فزاینده‌ای درباره امنیت اطلاعات ذخیره‌شده در پایگاه‌های داده مبتنی بر فناوری تشخیص صورت وجود دارد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها