پمپئو فراموش کرده که خیلی دروغگو است!

پمپئو فراموش کرده که خیلی دروغگو است!
دوشنبه 28 مهر 1399 - 20:15

روزنامه "لس‌آنجلس تایمز" به نسخه‌ای از کتاب "باربارا ریس" برجسته‌ترین مسئول اجرایی در شرکت املاک و مستغلات دونالد ترامپ دست یافته است، نویسنده در این کتاب که قرار است فردا منتشر شود، به بارزترین ویژگی‌های شخصیتی ترامپ اشاره کرده و او را نژادپرست، دروغگو و خودرای توصیف کرده است.

العالم- درگوشی

به نظر می‌رسد باربارا ریس شخصیت واقعی ترامپ، به‌ویژه صفت بارزش یعنی اعتیاد به دروغگویی را خوب شناخته، و این نویسنده درست گفته که کسانی‌که ترامپ را احاطه کرده‌اند نه تنها دیدگاهی مشابه او در بیشتر مسائل دارند بلکه "نسخه" ترامپ در همین ویژگی‌های شخصیتی هستند که در این باب می‌توان به "مایک پمپئو" وزیر خارجه اشاره کرد که او نیز مانند رئیسش در دنیای خیالی و دور از واقعیت زندگی می‌کند، و حتی رسانه‌های آمریکا او را احمق‌ترین و ناموفق‌ترین وزیر خارجه در تاریخ آمریکا معرفی کرده‌اند.

روز 18 اکتبر چند ساعت بعد از پایان تحریم تسلیحاتی ایران مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت، پمپئو اعلام کرد که تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران از 19 سپتامبر بازگردانده می‌شود که همچنین شامل تحریم تسلیحاتی است، و بر این اساس، صادرات تسلیحات متعارف به ایران نقض قطعنامه 1929 شورای امنیت تلقی خواهد شد و هرگونه واردات سلاح یا تجهیزات مرتبط با آن از جمهوری اسلامی ایران نقض قطعنامه 1947 سازمان ملل محسوب می‌شود.

پمپئو زمانی‌که اعلام کرد تحریم تسلیحات علیه تهران همچنان پایدار است و کشورهایی که با ایران مراودات تسلیحاتی داشته باشند تحریم خواهند شد، به خوبی می‌دانست که جهانیان بارها شاهد شکست و انزوای کشورش در شورای امنیت بوده‌اند. پمپئو فراموش نکرده که چگونه در جریان تلاش‌هایش در شورای امنیت برای متقاعد کردن آن به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، شکست خورده و کشورش را منزوی و ناقض قوانین بین‌المللی کرده است.

پمپئو بعد از شکست‌های سریالی در همراه کردن کشورها علیه ایران، در بیانیه‌اش افزود: "آمریکا از تمامی اختیارات داخلی خود استفاده می‌کند تا هر شخص یا نهادی که از نظر مادی به تهیه، فروش یا انتقال سلاح متعارف به و یا از ایران کمک می‌کند و همچنین آنهایی که آموزش فنی، پشتیبانی و خدمات مالی و کمک‌های دیگر مربوط به چنین سلاح‌هایی را فراهم می‌کنند را تحریم کند."

پمپئو فراموش کرده که همان کشورهایی که بارها در شورای در برابر تهدیدهای او ایستادگی کرده‌اند، به خوبی می‌دانند که این تهدیدها ادامه‌دار است، لذا در پاسخ به این تهدیدها، چین و روسیه اعلام کردند که با ایران بر اساس قوانین بین‌المللی نه بر اساس قوانین آمریکا تعامل خواهند کرد و تهدیدات آمریکا به بخشی از تاریخ پیوسته است.

موضوع خنده‌دار در بیانیه پمپئو این بود که او از تمامی کشورهایی "که خواهان صلح و ثبات در خاورمیانه هستند و از مبارزه با تروریسم حمایت می‌کنند، خواست به ایران نه سلاح بفروشند و نه از آن سلاح بخرند؛ چرا که این اقدام به زعم او به افزایش تنش‌های منطقه‌ای و افتادن تسلیحات خطرناک در دست "گروه‌های تروریستی" خواهد انجامید و تهدیدها علیه امنیت اسرائیل و کشورها را افزایش خواهد داد.

موضوع خنده‌دار دیگر این است که منظور پمپئو از ثبات، صرفا ثبات اسرائیل است و منظورش از گروه‌های تروریستی، حزب‌الله حماس و انصارالله است که علیه هژمونی آمریکا و تجاوزات اسرائیل مقاومت می‌کنند. اما منظور این وزیر آمریکایی از کشورهای صلح‌طلب، عربستان سعودی و امارات است که افزون بر 6 سال با حمایت آمریکا و اسرائیل جنگی کثیف را علیه یمن به راه انداخته‌اند. ولی پمپئو یک موضوع را به درستی بیان کرد: آمریکا تمامی امکاناتش را از دهه‌ها پیش برای خدمت به امنیت و ثبات اسرائیل به کار گرفته است.

پربیننده ترین خبرها