خروج سودان از "فهرست تروریسم" و ورود به "فهرست عادی‌سازی"؟!

خروج سودان از
جمعه 2 آبان 1399 - 09:53

وزیر خارجه آمریکا از تلاش‌های نخست‌وزیر سودان در راستای بهبود روابط با اسرائیل تمجید کرده است. همزمان دولت آمریکا از ورود قریب‌الوقوع یک کشور جدید عربی به صف عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر خبر داده است، امری که به زعم کاخ سفید، شانس پیروزی ترامپ در انتخابات آتی را بیشتر خواهد کرد.

العالم- درگوشی

وزارت خارجه آمریکا، روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد "مایک پمپئو" وزیر خارجه با "عبدالله حمدوک" نخست‌وزیر سودان گفت‌وگویی تلفنی انجام داد، که طی آن طرفین از وعده دونالد ترامپ به حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم استقبال کردند. در هر باری که سودانی‌ها تلاش می‌کنند که خروج‌شان از معامله "حذف از فهرست ترویسم مقابل عادی‌سازی" را مورد تأکید قرار دهند ترامپ و مشاورانش تأکید می‌کنند که این معامله نتیجه‌بخش بوده است.

"هبه محمدعلی" وزیر دارایی سودان پیشتر اعلام کرده بود، خارطوم پرداخت مبلغ 335 میلیون دلار را به عنوان غرامت به قربانیان تروریسم که آمریکایی‌ها و خانواده‌های‌شان هستند، شروع کرده است؛ اقدامی که در راستای اجرای درخواست دولت دونالد ترامپ در ازای حذف نام سودان از فهرست تروریسم انجام می‌شود.

پدرخوانده‌های عادی‌سازی می‌کوشند تا بگویند حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم زمینه را برای معاف کردن این کشور از پرداخت بدهی‌های خارجی میلیاردها دلاری فراهم و بستر سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این کشور را آماده می‌کند. ولی هر شخص دیگری که اندک آشنایی با علم اقتصاد داشته باشد می‌داند که ایجاد چنین بستری برای سودان بسیار زمان‌بر است و به سال‌ها برنامه‌ریزی جدی نیاز دارد.

منابع رسانه‌ای، روز گذشته به نقل از یک مقام مسئول سودانی گزارش دادند، عادی‌سازی با اسرائیل خیلی نزدیک شده است. همزمان سایت عبری‌زبان "والا" گزارش داد، یک فروند هواپیمای رژیم صهیونیستی عصر چهارشنبه در چارچوب رایزنی‌های فعلی برای عادی‌سازی روابط در فرودگاه خارطوم، پایتخت سودان به زمین نشست. طبق این گزارش، یک جت شخصی روز چهارشنبه برای پرواز مستقیم به خارطوم از زمین برخاست. والا افزود: این پرواز در پی رایزنی‌های جاری با میانجیگری آمریکا برای شکل‌گیری توافق عادی‌سازی میان تل‌آویو و خارطوم انجام شد. این سایت خبری عبری زبان در گزارش خود به اینکه چه کسانی سوار این جت بودند، اشاره‌ای نکرد. همچنین رادیوی "کان" رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک هیئت اسرائیلی برای بررسی عادی‌سازی روابط روز چهارشنبه سفری به سودان داشت. هنوز خارطوم واکنشی به گزارش این سایت اسرائیلی نداشته و موضع سکوت اختیار کرده است.

در همین راستا، "کمال بولاد" رهبر حزب "بعث" و از رهبران ائتلاف حاکم" گروه‌های آزادی و تغییر" در سودان گفت که تصمیم درباره عادی‌سازی با رژیم اشغالگر اسرائیل "باعث ایجاد تنش و سردرگمی و صف‌بندی‌های جدید در عرصه سیاسی خواهد شد". وی خاطرنشان کرد که این ائتلاف "منتظر تصمیم‌گیری نهایی است تا تصمیم و موضع خود درباره عادی‌سازی را اعلام کند. احزاب این ائتلاف، مانند "الشیوعی"، "الناصری" و "حزب الامه" نیز پیشتر مخالفت‌شان را با عادی‌سازی اعلام کردند. قطعا، عادی‌سازی باعث صف‌بندی‌های جدید خواهد شد و معلوم نیست که گروه‌های سازشکار در دولت سودان چه تعاملی با این وضعیت خواهند داشت.

موضوع قابل توجه این است که "اوفیر اکونیس" وزیر همکاری منطقه‌ای در کابینه رژیم صهیونیستی، روز چهارشنبه به رادیو ارتش اشغالگر گفت: "یک کشور عربی توافق عادی‌سازی با اسرائیل را امضا خواهد کرد." وی تأکید کرد که حرف و حدیث‌ها در این‌باره محدود به سودان نمی‌شود.

پربیننده ترین خبرها