نه ایران و نه قطر؛ ملت عربستان علیه بن‌سلمان خیزش می‌کند

نه ایران و نه قطر؛ ملت عربستان علیه بن‌سلمان خیزش می‌کند
يکشنبه 4 آبان 1399 - 15:57

یک رسانه عبری‌زبان به نقل از منبعی نزدیک به ولی‌عهد سعودی نوشت که او تمایل به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دارد ولی از واکنش ایران، قطر و مردم عربستان می‌ترسد.

العالم- درگوشی

اهداف و پیام‌های این اظهارات "محمد بن‌سلمان" کاملا واضح است؛ او دیگر از این موضوع هراسان نیست که پدرخوانده عادی‌سازی مجانی و ذلت‌بار برخی رژیم‌های عربی با رژیم صهیونیستی است. این روند عادی‌سازی با هدف کمک به "دونالد ترامپ" صورت می‌گیرد که از بحران‌ها و معضلات بزرگی در مقابل رقیب انتخاباتی‌اش "جو بایدن" رنج می‌برد. چرا که روزنامه "میدل ایست مانیتور" فاش کرده که باج 335 میلیون دلاری که سودان به آمریکا برای خروج از لیست تروریسم پرداخته است در حقیقت توسط محمد بن‌سلمان به آمریکا پرداخت می‌شود.

تلویزیون عبری‌زبان "کان" نیز در گزارشی به "رابطه دوستانه اسرائیل و عربستان سعودی" پرداخته و نوشته است: مسئولان ارشد اسرائیلی به ریاض سفر کرده‌اند. این منبع به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی گزارش داد، ولیعهد سعودی بزرگ‌ترین حامی اسرائیل در ریاض محسوب می‌شود به‌ویژه وقتی صحبت درباره عادی‌سازی و صلح باشد ولی تحقق چنین هدفی، به دلیل سیاست داخی سعودی با مانع روبه‌رو می‌شود."

در چنین شرایطی، چرا بن‌سلمان ادعا می‌کند که به خاطر ترس از "ایران، قطر و مردم عربستان" با عادی‌سازی مخالفت می‌کند؟! واضح است که بن‌سلمان می‌خواهد در این قضیه پای ایران را وسط بکشد تا کینه و نفرت اربابانش، یعنی ترامپ، نتانیاهو و پمپئو، را علیه ایران زیادتر کند و به تبع آن، تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی تشدید شود. ولی او قطر را نیز عامل این مخالفتش ادعا کرد؛ گویا اینکه می‌خواست تیری در تاریکی بیندازد تا شاید به هدف بخورد؛ و آن هدف، بحرانی کردن روابط میان دوحه و واشنگتن و جلب حمایت اربابانش در صورت وقوع هرگونه نزاع احتمالی با قطر در آینده.

ولی دلیل اصلی و واقعی ترس بن‌سلمان از عادی‌سازی با رژیم اسرائیل، که بن‌سلمان آن را در مرتبه آخر قرار داد، ملت عربستان است. قدر مسلم آن است که ملت عربستان موضعی شفاف و تغییرناپذیر درخصوص قضیه فلسطین دارند و نه به ملک سلمان و نه به پسرش اجازه نمی‌دهند که با رژیم اشغالگر عادی‌سازی کنند.

بن‌سلمان از این مسائل، خوب آگاه است لذا امارات و بحرین را تشویق به عادی‌سازی کرد و سودان را تحت فشار قرار داد تا بدین ترتیب مقدمات عادی‌سازی میان ریاض و تل‌آویو در آینده را فراهم کند. ولی شتاب بن‌سلمان برای عادی ساختن روابط با صهیونیست‌ها از طریق غرق کردن جوانان عربستان در فساد اخلاقی، هرگز رویای او را برای نشستن بر عریکه قدرت محقق نخواهد کرد بلکه گور این شاهزاده بی‌پروا را خواهد کند.

پربیننده ترین خبرها