پشت پرده ترور وزیر ورزش و جوانان یمن؟

پشت پرده ترور وزیر ورزش و جوانان یمن؟
سه شنبه 6 آبان 1399 - 20:08

خبر:

امروز در صنعا وزیر ورزش و جوانان یمن ترور شد و به شهادت رسید.

تحلیل:

- اگر چه تا این لحظه همچنان هویت گروه ترور این وزیر یمنی مشخص نشده است اما گمانه ها متوجه سعودی از یکسو و القاعده از دیگر سو است. این در حالی است که نام حسن محمد زیدحوالی 6سال است که درلیست ترور سعودی قرارداشته است وحتی برای ترور او مبلغ 10 هزار دلار تعیین شده بود. بر این اساس ترور امروز خواه به شکل مستقیم توسط سعودی صورت پذیرفته باشد و یا توسط اجیر شدگان حکومت سلمانی، هیچ تفاوتی نخواهد کرد که انگشت اتهام بشکل مستقیم متوجه بن سلمان ناکام در جنگ 6 ساله سعودی علیه یمن اشاره رود.
- اینکه در رسانه های سعودی بر ارتباط شهید حسن محمد زید با انقلاب ایران و حزب الله لبنان تاکید می‌شود شاهدی دیگر بر این گمانه است که عامل ترور این شهید از ریاض تغذیه و فرمانبرداری می‌کرده است.
- اگر چه ترور وزیر یمنی اولین ترور با چنین ویژگی‌هایی نیست و احتمالا آخرین ان هم نخواهد بود اما تاملی در لیست ترور شدگان پیش از حسن محمد زید نشان میدهد سعودی بر آن است تا بزعم خود حاکمیت انصارالله را از چهره های متفکر وصاحب اندیشه خالی کند تا در صورت دست یابی مطلق ایشان به قدرت از امکان حکومترانی بی بهره بمانند.
- پیام ترور امروز این است که سعودی با ملت یمن و به‌ویژه معتقدان به اندیشه زیدی معاندتی دیرینه دارد و می‌کوشد تا میان معتقدان به زیدیه و انصارالله شکاف ایجاد کند و صفوف زیدیان را از انصارالله تفکیک کند. این در حالی است که از زاویه دید کارشناسان یمن معتقدان به مکتب زیدی 99درصد علاقمندان به انصارالله هستند و الباقی کم تعداد نیز مخالفت یا دشمنی با انصارالله ندارند.
- به‌زعم تحلیلگران توسل به ترور از سوی یک کشور اساساً گونه ای اعلام ناخواسته به ناکامی در میدان جنگ استحال باید منتظر ماند و دید که انصارالله این بار چگونه و به کدام شیوه درمیدان نبرد انتقام شهید امروز را خواهد گرفت؟ قدر مسلم ماجرا این است که این انتقام صرف نظر ازمحل وقوع وکیفیت حوثش بسیار سخت خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها