اطلاعاتی درباره همه پرسی امروز الجزائر

اطلاعاتی درباره همه پرسی امروز الجزائر
يکشنبه 11 آبان 1399 - 11:00

مقامات الجزائری، آمادگی کامل خود را برای برگزاری همه پرسی درباره قانون اساسی که عبدالمجید تبون پس از رایزنی های 4 ماهه با نظارت کمیته کارشناسان به ریاست احمد لعرابه در سپتامبر مطرح کرده بود، اعلام کردند.

العالم -آفریقا

رای دهندگان امروز یکشنبه برای رای دادن به پنجمین قانون اساسی کشور و چهارمین همه پرسی درباره قانون اساسی از زمان استقلال کشور در سال 1963 و در اوج اختلافات شدید طرفداران و مخالفان پیش نویس قانون اساسی، پای صندوق های رای می روند.

گفتنی است ساکنان بدو در 9 ولایت مرزی و الجزائریهای مقیم خارج پیش از همه در این همه پرسی شرکت کردند.

مقامات الجزائربیش از 120 هزار نیروی امنیتی کمکی برای برقراری امنیت مراکز انتخابات افزون بر نیروهای پلیس و یگان های ارتش مسئول حمایت از مراکز رای گیری روستاها و مناطق دور مستقر کردند.

شمار مواد قانون اساسی جدید چقدر است؟

افزون بر دو ماده مربوط به احکام انتقالی مبتنی بر ادامه کار با قوانین و سازمان های کنونی تا زمان تغییر قوانین و ایجاد موسسات جدید به موجب قانون اساسی جدید، موادقانون اساسی جدید 223 ماده است.

ریاست جمهوری الجزائر در پیش نویس مطرح شده برای همه پرسی، برای تشخیص موارد جدید از قدیمی ،هر مورد تغییر را رنگی و اضافه شدن هر بند یا ماده را با رنگ قرمز مشخص کرده است.

مواضع تشکل های سیاسی نسبت به قانون اساسی جدید

از زمان طرح پیش نویس نهائی قانون اساسی، 4 موضع بندی شکل گرفت که تمایز انان مبتنی بر اصول ایدئولوژیک نبوده بلکه بر اساس موضع و رابطه اش با قدرت بوده است.

گروه اول، شامل طرفداران قانون اساسی و متشکل از احزاب هوادار مانند جبهه آزادی بخش ملی ، تجمع ملی دموکراتیک و سازمان های ملی و اتحادیه های کارگری و حرفه ای مانند اتحادیه قضات و شورای ملی خبرنگاران است.

گروه دوم با پیش نویس قانون اساسی مخالف است که شامل احزاب اسلامی و میانه رو مانند جنبش جامعه صلح و جبهه عدالت و توسعه است.

گروه سوم نیز احزاب و سازمان هایی است که به موضعی قطعی و واضح نسبت به قانون اساس نرسیده اما فقط دعوت به تحریم همه پرسی کرده مانند حزب نسل جدید و جبهه مبارزه مردمی و دیگر سازمان ها مانند جمعیت علمای مسلمان.

گروه چهارم نیز از ورود به هرگونه مناقشه ای درباره قانون اساسی و نظر سنجی خودداری کرده که بارزترین این احزاب ، البدیل الدیمقراطی شامل حزب کارگران و جبهه گروههای سوسیالیت ، تجمع برای فرهنگ و دموکراسی و جنبش دمکراسی اجتماعی کمونیستی است.

گروههایی از جنبش مردمی مانند جبهه ممنوع اسلامی برای نجات ، به تحریم کنندگان پیوست و از مردم الجزائر خواست این نظر سنجی را تحریم کنند

بارزترین نقاط اختلاف در قانون اساسی چیست ؟

ماده دوم مبتنی بر اینکه اسلام دین دولت است ، ماده چهارم که زبان امازیغی را به عنوان زبان ملی و رسمی تعیین کرده و ماده 42 مبتنی بر آزادی مراسم عبادی و ماده 65 مربوط به دور کردن مدارس از سیاست و ماده 100 مربوط به چگونگی تشکیل دولت و ماده ای که مبتنی بر امکان شرکت ارتش در جنگ های خارجی و ماده 16 مربوط به تعیین شرایطی برای برخی شهرداری ها از مواد اختلاف انگیز بودند.

همه پرسی درباره قانون اساسی الجزائر : مبارزه با فساد در قالب اصلاحات

بارزترین موارد مورد توافق

موادی که مورد توافق قرار گرفت مربوط به قانونی کردن جنبش های مردمی ،و مواد مربوط به گسترش آزادهای و حق چاپ روزنامه و تشکیل انجمن ها و حق تظاهرات با مجوز و ایجاد دادگاه قانون اساسی و حق انحصار مصونیت پارلمانی و جدایی اقتصاد از سیاست و محدود کردن شمار اختیارات رئیس جمهوری و نمایندگان پارلمان فقط برای دو بار بود.

چند نفر برای رای دادن واجد شرایط هستند؟

ستاد ملی انتخابات از ثبت نام 24.4 ملیون رای دهنده در 13 هزار مرکز رای دهی خبر داد به گونه ای که هر مرکز متشکل از مجموعه ی دفتر برای رای دادن است افزون بر 43 مرکز رای دهی در خارج برای افراد مقیم خارج که حدود دو میلیون رای دهنده را شامل می شود .

همه پرسی چگونه انجام می شود و چه کسی بر آن نظارت دارد؟

همه پرسی یک روز انجام می شود پیش از آن عملیات رای دهی محدودی در دفاتر متحرک مخصوص بدوهای مقیم صحرا به دلیل بعد مکانی انجام می شود.

این اولین همه پرسی مردمی و دومین انتخاباتی است که هیات عالی مستقل انتخابات بر آن نظارت دارد و یکی از دستاوردهای جنبش مردمی است این در حالی است که وزارت خارجه از زمان استقلال بر آن نظارت داشت.

پربیننده ترین خبرها