پژوهشکده اسرائیلی: مرگ ملک سلمان بستر عادی‌سازی را فراهم خواهد کرد

پژوهشکده اسرائیلی: مرگ ملک سلمان بستر عادی‌سازی را فراهم خواهد کرد
سه شنبه 13 آبان 1399 - 12:44

مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تصریح کرد، مرگ پادشاه سعودی راه را برای امضای توافقنامه عادی‌سازی میان تل‌آویو و ریاض هموار خواهد کرد.

العالم- عربستان سعودی

به گزارش العالم، این مرکز پژوهشی خاطرنشان کرد،حکومت سعودی در ازای این عادی‌سازی بهایی بسیار سنگین‌تر از آنچه امارات و بحرین دریافت کردند، کسب می‌کند؛ از جمله بهبود وجهه و جایگاه بین‌المللی، به‌ویژه آنکه اقدامات "محمد بن‌سلمان" ولیعهد اعتبار این کشور پادشاهی را خدشه‌دار کرده است.

به نوشته این پژوهشکده، اسرائیل به دلیل اهمیت اقتصادی، دینی و سیاسی عربستان سعودی مشتاق به عادی‌سازی روابط است ولی ریاض به غیر از مجموعه‌ای از حساسیت‌های ویژه، با محدودیت‌ها و موانع مختلف داخلی و خارجی مواجه است. افزون بر این، بهای عادی‌سازی با این کشور بیشتر از دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس است. لذا مشخص نیست که عربستان سعودی کِی و با چه شروطی، آماده امضای توافقنامه‌ای مشابه توافقنامه‌های امارات، بحرین و سودان خواهد شد.

مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در ادامه متذکر شد، حمایت سعودی از توافقنامه‌های عادی‌سازی میزان عقب‎‌نشینی آن از موضع سابقش را نشان می‌دهد و این تغییر را می‌توان در موافقت آن با پرواز هواپیماهای اسرائیلی در آسمان عربستان و نیز رویکرد مثبت رسانه‌هایش درباره اسرائیل و اظهارات مسئولان سابق و فعلی‌اش به وضوح مشاهده کرد.

این مرکز پژوهشی در گزارش خود آورده است، روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی طی سال‌ها از طریق چند کانال موازی توسعه پیدا کرده است: کانال امنیتی که رکن ثابت در روابط ضرورتا محرمانه را تشکیل می‌دهد، و کانال اقتصادی- تجاری، و همچنین طی سال‌های اخیر کانالی گشوده شده که بر گفت‌وگو بین ادیان متمرکز است.

پربیننده ترین خبرها