کاملا هریس، معاون بایدن کیست؟

کاملا هریس، معاون بایدن کیست؟
شنبه 17 آبان 1399 - 20:15

کاملا دِوی هریس ( زادهٔ ۲۰ اکتبر ۱۹۶۴) وکیل و سیاست‌مدار آمریکایی است که از سال ۲۰۱۷ به عنوان سناتور تازه‌کار ایالات متحده آمریکا از ایالت کالیفرنیا مشغول به کار می‌باشد. او که از اعضای حزب دموکرات است، دومین زن سیاه‌پوست و نخستین جنوب آسیایی آمریکایی است که به سنا راه یافته‌است.

العالم - آمریکا

هریس پیشتر از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ به عنوان ۲۷امین دادستان ناحیه سانفرانسیسکو فعالیت کرده، سپس از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به عنوان ۳۲امین دادستان کل ایالت کالیفرنیا فعالیت کرد. در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش برای سنا باراک اوباما و جو بایدن، از وی حمایت کردند.

در تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹ رسماً فعالیت کارزار انتخاباتی خود را برای نمایندگی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا اعلام کرد. مدت کوتاهی نامزد پیشتاز این رقابت بود تا این که در ۳ دسامبر ۲۰۱۹ به مبارزات انتخاباتی خود پایان داد.

در آن زمان مشکلات مالی کارزار انتخاباتی کاملا هریس دلیل اصلی کناره‌گیری او از عرصه رقابت با دیگر نامزدهای دموکرات اعلام شد.او توسط جو بایدن کاندیدای حزب دموکرات آمریکا به عنوان معاون‌اول پیشنهادی وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ معرفی شد.

اینک این زن 55 ساله به عنوان معاون منتخب جو بایدن نامزد دموکرات‌ها انتخاب شده است و راه و روشی متفاوت برای حضور در کاخ سفید در پیش دارد.

کاملا هریس کیست؟

سناتور دموکرات کالیفرنیا در اوکلند از مادری هندی و پدری جامائیکایی متولد شد.

پس از طلاق والدینش، او با "شیامالا گلپالان هریس" مادر مجرد و هندویش که محقق سرطان و فعال حقوق مدنی بود بزرگ شد.

او در زندگی به مادرش پیوست و فرهنگ و میراث هندی را برای خودش انتخاب کرد و در سفرها با مادرش به هند می‌رفت. کاملا هریس در این باره می‌گوید که مادرش برای بزرگ کردن او و خواهرش "مایا" فرهنگ سیاهان اوکلند آمریکا را انتخاب و دو دخترش را در آن غرق کرد.

او در اتوبیوگرافی‌اش (خودزندگی‌نامه) با نام "حقایقی که می‌دانیم" در این باره نوشت: "مادر من خیلی خوب درک کرد که 2 دختر سیاه را بزرگ می‌کند".

وی در کتابش می‌گوید: مادرم می‌دانست که آمریکا به من و خواهرم به چشم دو دختر سیاه نگاه می‌کند و مصمم بود تا با تربیتش اعتماد به نفس ما را تضمین کند و به عنوان زنانی سیاه و قابل افتخار بسازد.

بی‌بی‌سی در این باره نوشت: سناتور هریس دوره کوتاهی را به همراه مادرش در کانادا گذراند. در آن زمان مادرش در دانشگاه "مک‌گیل" تدریس می‌کرد. هریس و خواهرش نیز 5 سال به مدرسه‌ای در مونترال رفتند.

او به کالجی در آمریکا رفت و 4 سال از عمرش را در دانشگاه "هووارد" (Howard University) به عنوان یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های سیاهان کشور آمریکا گذراند. او این دوران را یکی از سازنده‌ترین دوران زندگی‌اش عنوان کرد.

هریس می‌گوید که همواره با هویتش راحت بود و به راحتی خود را "آمریکایی" نامیده ‌است.

او در سال 2019 در مصاحبه‌ای با "واشنگتن پست" گفت که سیاستمداران نباید به دلیل ریشه‌های رنگین‌پوستیشان محدود شده یا در یک بخش قرار گیرند. او در این باره گفت: "همه حرف من این است. من فردی هستم که هستم. با آن خوبم. شاید لازم باشد که شما این را بفهمید. من با این موضوع اوکی هستم".

بالا رفتن از پله‌های قانون

پس از 4 سال درس خواندن در دانشگاه هووارد، تحصیلات خود در رشته قانون را تمام و کار حرفه‌ای خود را در دفتر دادستان ناحیه "آلامدا" آغاز کرد.

هریس در سال 2003 به عنوان دادستان ناحیه‌ای "سن‌فرانسیکو" یا بالاترین مقام دادستانی این شهر مشغول شد. پس از آن اولین زن سیاه‌پوست در سمت دادستان کل کالیفرنیا شد.

هریس در 2 دوره نمایندگی در دادستانی کل کالیفرنیا به عنوان یکی از ستاره‌های در حال ظهور حزب دموکرات شناخته شد و در سال 2017 از این ظرفیت برای سوق دادن خودش به سمت سنا استفاده کرد.

گفتگوی هریس با رسانه‌ها در مجلس سنا آمریکا

او در سنا به دلیل پرسش سولاتی به سبک دادستان مورد تمجید قرار گرفت/ عکس: GETTY IMAGES

از زمان ورود وی به مجلس سنای آمریکا، دادستان پیشین به دلیل سوالات تند، صریح و واضحش به سبک یک دادستان از "برت کاوانا" نامزد دیوان عالی آمریکا و "ویلیام بار" دادستان کل آمریکا در دادگاه مورد تحسین و تمجید قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۴، سناتور هریس با قاضی داگ ایمهوف - که حالا در در فعالیت‌های انتخاباتی همکارش است- ازدواج کرد و مادر خوانده دو فرزند او شد.

کامالا هریس و جو بایدن در جریان مناظره‌های نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

هریس، نماینده حزب دموکرات از کالیفرنیا و با سابقه کاری در حقوق و اجرای قانون، سعی کرد روی مرز باریک بین دموکرات‌های پیشرو و شاخه میانه‌روتر حزب حرکت کند تا دل هر دو گروه را به دست بیاورد اما در عمل برای هیچکدام از طرف‌ها جذاب به نظر نرسید. خانم هریس در دسامبر ۲۰۱۹ و قبل از اولین رقابت داخلی حزب دموکرات که در اوایل سال ۲۰۲۰ در آیووا برگزار می‌شد، از رقابت کنار کشید.

در ماه مارس هریس، از نامزدی معاون اول سابق جو بایدن حمایت کرد و گفت:" هر آنچه در توانم باشد انجام می‌دهم تا او رئیس جمهوری بعدی ایالات متحده باشد."

او با قدرت تمام در مناظره معاون‌های اول، در برابر مایک پنس ظاهر شد. مناظره‌ای که در آن طرفین جواب‌های کوبنده‌ای در پاسخ به موضوعات مطرح شده دادند.

وي پيشتر گفته بود كه معتقد است آمريكا براي رياست جمهوري يك زن رنگين پوست كاملا آماده است.

واکنش ها

هریس در پی اعلام برگزیده شدن خود در توییتی گفت: «جو بایدن می تواند مردم آمریکا را متحد کند زیرا او زندگی خود را صرف جنگیدن برای ما کرده است. و به عنوان رئیس جمهور ، او آمریکایی را بنا می کند که مطابق آرمان های ما باشد. من مفتخرم که به عنوان نامزد حزب برای معاونت رییس جمهوری به او بپیوندم.»

سوزان رایس - از رقبای هریس برای سمت معاونت بایدن و نیز مشاور امنیت ملی سابق باراک اوباما‌ - نیز با صدور بیانیه ای از تصمیم جو بایدن حمایت و از هریس تمجید کرد.

رایس در بیانیه خود گفت: «سناتور هریس یک رهبر خستگی ناپذیر و حیرت انگیز است که یک شریک عالی در این کارزار خواهد بود. من اطمینان دارم که تیم بایدن-هریس ثابت خواهد کرد برنده خواهد بود.»

از طرف دیگر، ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با صدور بیانیه ای کامالا هریس را فردی «ریاکار» خواند که با کنار گذاشتن اصول گذشته خود، به طیف چپ حزب دموکرات پیوسته است.

ستاد ترامپ گفت: «چندی پیش بود که کامالا هریس جو بایدن را نژادپرست نامید و خواستار عذرخواهی او شد که هرگز دریافت نکرد. واضح است که کمالای ریاکار اصول اخلاق خود را رها خواهد کرد، و همچنین سعی خواهد کرد که سوابق خود را به عنوان دادستان دفن کند تا از این طریق افراط گرایان ضد پلیسی که حزب دموکرات را کنترل کنند راضی نگه دارد.»

این در حالیست که باراک اوباما، رییس جمهوری پیشین آمریکا، طی بیانیه ای از این تصمیم جو بایدن استقبال کرد و گفت: «این روز خوبی برای کشور ماست.»

«مایک پنس» شریک انتخاباتی و معاون دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و «کامالا هریس» نماینده ایالت کالیفرنیا در سنا و شریک انتخاباتی جو بایدن نامزد حزب دموکرات، چهارشنبه 16 مهر در یک مناظره تلویزیونی در برابر هم قرار گرفتند.

معاون بایدن: خروج ترامپ از برجام امنیت آمریکا را کمتر کرد/ بعد از ترور سردار سلیمانی سربازان ما ضربه مغزی شدند/ معاون ترامپ: سلیمانی آمده بود تا به منافع آمریکا ضربه بزند/ چین را پاسخگو خواهیم کرد.

پربیننده ترین خبرها