ارتش لیبی: ادامه مذاکرات مشروط بر خروج مزدوران خارجی است

ارتش لیبی: ادامه مذاکرات مشروط بر خروج مزدوران خارجی است
جمعه 16 آبان 1399 - 18:19

ارتش لیبی تشکیل کمیته مشترک نظامی (۵ + ۵) در شهر سرت لیبی در روزهای آینده را مشروط بر خروج مزدوران خارجی و عقب نشینی نیروهای «خلیفه حفتر» از منطقه دانست.

العالم - لیبی

به گزارش خبرگزاری «عربی۲۱» در بیانیه نیروهای پشتیبانی اتاق عملیات شهر سرت وابسته به ارتش آمده است: ما از جلسه کمیته ۵ + ۵ در روزهای آینده این شهر استقبال می کنیم و بر لزوم ترک مزدوران واگنر روسیه و شبه نظامیان عرب موسوم به جانجاوید، عقب نشینی حفتر (ژنرال ارتش سابق لیبی) از صحنه و مجازات همه جنایتکاران تأکید می کنیم.

در این بیانیه آمده است: ما بازشدن جاده یا برقراری ارتباط با هر منطقه تحت کنترل مزدوران خارجی را که سبب ریخته شدن خون شهرندان، نابودی طرابلس و کاشتن مین هایی که منجر به کشته شدن غیرنظامیان و کودکان شد و نیز گورهای دسته جمعی و تخریب زیرساخت ها را نمی پذیریم.

این بیانیه افزود: دیگر جایی برای جنایتکار جنگی حفتر وجود ندارد... آنچه ضروری است مجازات کسانی است که مرتکب جنایات جنگی و قتل غیرنظامیان شده اند.

دور نخست مذاکرات کمیته نظامی مشترک ۵+۵ در لیبی در سال ۲۰۱۹ با حضور ۵ مقام ارشد دولت وفاق ملی و ۵ نماینده ارتش شرق این کشور در ژنو سوییس برگزار شد.

در این دور از مذاکرات بر ضرورت حفظ حاکمیت لیبی، اراضی آن و دفاع از مرزهای این کشور تاکید شد و طرف‌های درگیر عدم دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی لیبی را ضروری دانستند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری «معمر قذافی» دیکتاتور وقت این کشور، شاهد تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری بوده است.

این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس، دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و نیز ترکیه و قطر است و در بخش شرقی «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است که از سوی برخی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله روسیه و عربستان حمایت می‌شود.

سازمان ملل به منظور حل مناقشه لیبی تاکنون سه نشست در شهر ژنو در سوییس با حضور طرفهای درگیر در این مناقشه برگزار کرده که این نشستها نتیجه قابل ملاحظه‌ای برای این کشور در پی نداشته است .

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها