کاربران وعده های بایدن درباره عربستان و بن سلمان را یادآور شدند

کاربران وعده های بایدن درباره عربستان و بن سلمان را یادآور شدند
شنبه 17 آبان 1399 - 19:06

همزمان با پیشی گرفتن جو بایدن نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کاربران اظهارات سابق بایدن درباره عربستان و بن سلمان ولیعهد این کشور و تهدیدش مبنی بر بازخواست بن سلمان به سبب تمام جنایتهایش را یادآور شدند.

العالم ـ داغ‌های مجازی

کاربران اظهارات سابق جو بایدن در بازخواست بن سلمان به خاطر جنایت‌های هولناکش بویژه ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی و قتل کودکان و افراد بیگناه یمن را منتشر کردند. بایدن همچنین وعده داده بود که دستور بازنگری و ارزیابی مجدد روابط با عربستان را صادر خواهد کرد.

بایدن در بیانیه ای که به مناسبت سالروز قتل خاشقچی در اکتبر گذشته صادر شد، گفت: از حقوق فعالان و مخالفان سیاسی و روزنامه نگاران در تمام جهان دفاع خواهم کرد. خون خاشقچی هدر نخواهد رفت و ما در سالروز قتل او برای جهانی عادلانه تر و آزادتر تلاش خواهیم کرد. بایدن همچنین وعد داد تا حمایت از عربستان در جنگ یمن را که به قتل هزاران نفر انجامید، متوقف کند.

مجله فارین پالیسی آمریکا تصویری تاریک از روابط امریکا و عربستان در صورت پیروزی جو بایدن نامزد دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری ترسیم کرد. این مجله در گزارشی تاکید کرد که پایتخت های متعدد جهان در انتظار اعلام پیروز انتخابات هستند؛ اما طرفی که بیش از همه نگران است، ریاض و ولیعهد جوانش محمد بن سلمان است که در انتظار اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا هستند.

در این گزارش آمده است که بن سلمان در دوره ترامپ از مصونیت برخوردار بود، پس از آنکه رییس جمهور آمریکا را متقاعد کرد که برای خرید سلاح آمریکایی به قیمت میلیاردها دلار و مخالفت با ایران و برقراری روابط با "اسراییل" آماده است. اما در صورتی که بایدن در انتخابات پیروز شود، بدین معناست که مصونیت بن سلمان نیز به پایان می رسد و پرونده حقوق بشر در عربستان و یمن گشوده می شود.

"Saif Alnofli"در توییتی نوشت: بایدن در یکی از سخنرانی های خود گفت که دولت عربستان و ولیعهدش را به خاطر کشتن جمال خاشقچی مجازات خواهم کرد و فروش تجهیزات نظامی و سلاح را متوقف خواهد کرد. آنها بهای قتل کودکان و بیگناهان یمن را خواهند پرداخت.... به نظر می رسد اگر بایدن به این شیوه ادامه دهد، مرحله آتی برای عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار دشوار خواهد بود.

کاربری به نام "jadrezeek" توییت کرد: نوعی بی تابی در امارات و عربستان وجود دارد. آنها نگرانند که مبادا ترامپ در انتخابات شکست بخورد. شبکه سکای نیوز امارات و العربیه عربستان، ترامپ را پیشتاز انتخابات نشان می دهند حتی مهمانان آنها همگی از هواداران ترامپ هستند اما شبکه الجزیره قطر تحلیل های خود را به نفع بایدن مطرح می کند. این یعنی چنددستگی عربی است.

"سیف الشرعبی" نوشت: امیدواریم بایدن پیروز شود هرچند که چیزی در جهان تغییر نخواهد کرد؛ اما ترامپ متحد امارات و عربستان بود؛ از این رو آرزوی شکست او را داریم و این آرزوها در شرف محقق شدن هستند.

"د. صالح النعامی" نیز در حساب رسمی خود در توییتر تاکید کرد که "اسراییلی ها از سیاست های بایدن در قبال سیسی و بن سلمان نگران هستند. آنها متحدان خود در کنگره را تحت فشار می گذارند تا بایدن را از اتخاذ مواضعی ضد سیسی و بن سلمان به خاطر پرونده حقوق بشر باز دارند. آنها هشدار می دهند که ضربه زدن به نظام حکومتی در قاهره و ریاض، پیامدهای فاجعه باری برای تل آویو خواهد داشت.

کاربری به نام"Ania El Afandi" توییت کرد: نتیجه انتخابات آمریکا هرچه باشد، در تاریخ ثبت خواهد شد که ملت های عرب خواهان پیروزی جو بایدن بودند تا سنگدلی و بی رحمی حاکمانشان را از خود دور کند و حاکمان عرب خواهان پیروزی ترامپ بودند تا بتوانند هرچه بیشتر ملت های خود را سرکوب کنند....

پربیننده ترین خبرها