ترامپ، روزهای پیش رو و دستور حمله به ... 

ترامپ، روزهای پیش رو و دستور حمله به ... 
سه شنبه 20 آبان 1399 - 21:01

خبر:

وزارت خزانه داری آمریکا امروز شبکه ای متشکل از 4 شخص و نهاد مرتبط با ایران را تحریم کرد. پیش از این چند شخصیت سوری مشمول تحریمهای ترامپ واقع شده بودند. در همین حال برخی منابع احتمال حمله آمریکا به یک کشور در منطقه خاورمیانه را رسانه ای کرده اند.


تحلیل:

- واقعیت آن است که پذیرش شکست در انتخابات برای ترامپ آنقدر دشوار است که ترجیح می دهد از یک سو همچنان بر طبل وقوع تقلب در انتخابات بکوبد و به زعم خود آن را تعقیب قضایی کند و از دیگر سو پروژه های شکست خورده و به سرانجام نرسیده اش را به ویژه در منطقه خلیج فارس با قوت پیگیری کند. تحریم اخیر برخی از چهره های سوری و امروز تحریم چند شخص و شرکت در داخل و خارج ایران با بهانه مساعدت به جمهوری اسلامی در زمینه های مخابراتی شاهد این مساله است.

- در حالی که روزگار ترامپ به پایان رسیده و اندک زمان فراروی او برای پایین آمدن از مرکب قدرت برای تحقق آرزوهایش کافی به نظر نمی رسد اما هم شخص رییس جمهور و هم وابستگان منطقه ای او می کوشند تا شرایط را عادی و سیاستهای ترامپ را مستمر و در جریان نشان دهند. تلاش برای القائ این مساله که در 70 روز آینده عملیاتی نظامی در منطقه از سوی آمریکا کلید خواهد خورد دقیقاً در راستای همین سناریوست.

- ترامپ آنگاه که در سیاستهای جهانی و منطقه ای 4 ساله خود بر طبل فشار، تحریم و تضییق بر دیگر کشورها می کوبید، هیچ گاه تصور نمیکرد در این بخش از سیاست سازی های خارجی اش و در دور دوم انتخابات، خودش مشمول تحریم آنهم در داخل آمریکا و توسط مردمش قرار گیرد.

- روزهای آینده بایستی منتظر شایعات و شاید اخباری بود که حکایت از قصد ترامپ برای ماجراجویی به ویژه در منطقه خاورمیانه داشته باشد. بدیهی است هیزم این چنین تبلیغاتی در رسانه های عربی وابسته به ترامپ در منطقه تامین خواهد شد و البته جنگ سالاران شکست خورده در کاخ سفید نیز در آوردن آتش در زیر این هیزم ها حتماً صاحب نقش خواهند بود. در چنین شرایطی به نظر می رسد اولاً ترامپ در روزهای باقیمانده از حکومتش به دلایل عدیده ای چون شکست در انتخابات، درگیری با کرونا و ... گرفتارتر از آن خواهد بود که مجالی برای چنین ماجراجویی هایی پیدا کند و ثانیاً و به فرض اندیشیدن به چنین مساله ای یقیناً برای تخلیه کینه و عقده ناشی از شکست در انتخابات، کشور یا کشورهایی را انتخاب خواهد کرد که در صورت هجوم امکانی برای پاسخگویی و مقابله به مثل نداشته باشند.

- تند شدن تب تحریمهای آمریکایی در روزهای اخیر خود نشانه ای است بر اینکه هنوز و تا این لحظه مساله انتقام گیری از شکست در انتخابات در قالب هجوم به یک کشور در ذهن ترامپ نقش نبسته و جدی نشده است.

پربیننده ترین خبرها