وحشت عربستان از دیپلماسی دولت نجات ملی یمن

وحشت عربستان از دیپلماسی دولت نجات ملی یمن
دوشنبه 26 آبان 1399 - 11:32

دولت سعودی که پس از حدود شش سال جنگ علیه یمن نتوانسته به دستاورد قابل قبولی در زمینه سیاسی و نظامی دست پیدا کند این بار در تلاش است جبهه جدیدی در زمینه مقابله با دیپلماسی فعال دولت نجات ملی یمن ایجاد کند.

العالم ـ عربستان

العربیه رسانه وابسته به دولت سعودی گزارش داده که دولت منصور هادی اعلام کرده است که سفرای دولت نجات ملی یمن در سایر کشورها از جمله ایران و سوریه را تحت تعقیب قرار خواهد داد.

دولتی که العربیه از آن سخن می گوید متشکل از چند نفر از جمله منصور هادی رییس مستعفی و فراری یمن است که نه تنها اعضای آن در داخل کشور حضور ندارند که به ابزاری برای پیشبرد اهداف سعودی در یمن و پوشاندن شکست های ریاض تبدیل شده اند با این حال سعودی ها مایلند از این گروه به عنوان دولت قانونی یمن نام ببرند.

العربیه خاطرنشان کرده، عبدالله صبری دو روز پس از آن به عنوان سفیر حوثی‌ها در دمشق گمارده شد که دولت قانونی یمن (دولت منصور هادی رییس مستعفی و فراری یمن) تاکید کرد که اقدامات قانونی لازم برای صدور حکم بازداشت سفرای حوثی‌ها در ایران و سوریه از طریق اینترپل اتخاذ کرده است.

وزارت خارجه یمن افزود که در ابلاغیه‌ای اطلاعات مربوط به دو سفیر جدید و سابق حوثی‌ها در دمشق با نام‌های عبدالله صبری و نایف القانص و علاوه بر آن ابراهیم الدیلمی سفیر حوثی در تهران را به علت این که «خود را به عنوان دیپلمات رسمی یمنی جا زده‌اند» به اطلاع کشورها رسانده است.

عبدالله صبری اخیرا به عنوان سفیر دولت نجات ملی یمن جانشین نایف القانص شد که از مارس ۲۰۱۶ به عنوان اولین سفیر این دولت در خارج، در دمشق انجام وظیفه می‌کرد.

ابراهیم محمد الدیلمی هم از نیمه اوت ۲۰۱۹ به عنوان سفیر یمن در تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران هم در مقابل، حسن ایرلو را به عنوان سفیر خود در یمن تعیین کرد. ایرلو ۱۴ آبان ماه جاری در دیدار با مهدی المشاط رییس شورای عالی سیاسی یمن استوارنامه خود را تقدیم وی کرد.

حضور سفیر ایران در یمن و استقبال گرم مردم و مسئولین این کشور، خشم سعودی ها را برانگیخته است و صدور بیانیه های مختلف از قول وزارتخانه های دولتی که در حال حاضر وجود خارجی ندارد یکی از دلایل این خشم توام با نگرنی و وحشت ارزیابی می شود.

پربیننده ترین خبرها