به مناسبت سومین سالگرد آزادسازی آخرین سنگر داعش؛

خاطره خبرنگار العالم از حضور شهید سلیمانی در عملیات آزادسازی البوکمال

خاطره خبرنگار العالم از حضور شهید سلیمانی در عملیات آزادسازی البوکمال
پنج‌شنبه 29 آبان 1399 - 21:38

خبرنگار شبکه العالم در ویژه برنامه این شبکه به مناسبت سومین سالگرد آزادسازی آخرین سنگر داعش خاطره ای از حضور شهید سلیمانی در عملیات آزادسازی البوکمال تعریف کرد.

العالم- سوریه

وقتی حسام زیدان خبرنگار شبکه العالم در دمشق، از حضور ناگهانی سپهبد شهید قاسم سلیمانی برای هدایت عملیات نهایی آزادسازی شهر البوکمال سخن می گفت، نتوانست بر خود غلبه کند و بغض گلویش را فشرد.

در این عملیات ارتش سوریه و متحدان آن، تاکتیک نظامی مهمی اجرا کردند که مسیر جنگ را به کلی تغییر داد و راه را بر گروه های مسلح و نیروهای آمریکایی بست.

حسام زیدان در گفتگوی زنده با شبکه، به مناسبت سومین سالگرد آزادسازی شهر البوکمال، درمورد این منطقه گفت: البوکمال منطقه صحرایی بازی است که ارتش سوریه و متحدانش عملیات دشوار و طاقت فرسایی در آن انجام داده اند.

به گفته وی، در آن منطقه میان قدرت های مختلف رقابت وجود داشت، بطوری‌که آمریکایی ها تلاش می کردند پیش از ارتش سوریه و متحدانش به البوکمال دسترسی پیدا کنند. لذا بر دو بخش تکیه کردند: بخش اول پیش از رسیدن ارتش سوریه دست به عملیاتی نظامی از پایگاه التنف زد. هم زمان نیز گروه موسوم به ارتش جدید سوریه به آن منطقه حمله کرد.

خبرنگار العالم توضیح داد که نیروهای موسوم به کماندوی انقلابی پیش از ارتش سوریه، همراه با نیروهای آمریکایی از التنف به سمت البوکمال حرکت کردند. گروه موسوم به ارتش جدید سوریه نیز با داعش درگیر شد، در حالی که ارتش سوریه از ایستگاه دوم تی 2 به سوی البوکمال درحال حرکت بود. این نیروها در صحرا راه را بر آمریکایی ها بستند و مانع رسیدن آنها به منطقه شدند.

زیدان اظهار داشت که نیروهای "قسد" نیز در تلاش برای رسیدن به البوکمال بودند.

وی خاطرنشان کرد که نیروهای آمریکایی سعی داشتند تا با تکیه بر برخی نیروهای عرب تابع "قسد"، حمله ای هم زمان با حمله گروه های موسوم به کماندوی انقلابی و ارتش جدید سوریه که حمایت شده آمریکا هستند به منطقه انجام دهد، اما به دلیل عدم توافق این عناصر برای پشتیبانی در عملیات، این امر نیز ناکام ماند.

به گفته وی، پس از بسته شدن راه توسط ارتش سوریه، آمریکایی ها برای عبور از رود فرات و رسیدن به البوکمال به نیروهای "قسد" متوسل شدند.

تاکتیکی نظامی که مسیر جنگ را تغییر داد

حسام زیدان توضیح داد که ارتش سوریه با متحدانش تاکتیک نظامی مهمی را اجرا کرد که روند جنگ را تغییر داد. بدین صورت که طی صدور بیانیه ای اعلام کرد کنترل منطقه البوکمال را بدست گرفته است. هم زمان "صالح مسلم" و رهبران دیگر قسد نیز ادعا کردند که نیروهایشان درحال چیره گشتن بر این منطقه هستند.

به گفته زیدان، شگرد صدور این بیانیه، ارتش آمریکایی را از مانور نظامی و ادامه عملیات محروم کرد، درحالی‌که ارتش سوریه به نزدیکی شهر رسیده بود.

در این گفتگو گزارشگر ما از خاطراتش هنگام پوشش خبری این نبردها گفت: در حومه جنوبی شهر البوکمال بودیم، جایی که به ‌طور دقیق شاهد نبردها بودیم و در آن روز، یعنی 9 و 10 نوامبر 2017 اتفاقی ما را غافلگیر کرد، آن هم رسیدن شخص حاج قاسم سلیمانی برای مدیریت نبرد و مشارکت در رهبری آن برای آزادسازی البوکمال بود.

وی توضیح داد که شهید سلیمانی بعدازظهر به منطقه تجمع نظامی در جنوب شهر البوکمال در نزدیکی مرزهای عراق رسید. و افزود: از حضور ایشان در میانمان غافلگیر شدیم. او محافظی نداشت. شخصی بود با لبخندی آرام، آرامشی عمیق و ایمان. پیاده راه می رفت، میان سربازان و افسران و نیروها قدم می زد و با آنها سخن می گفت. با اینکه صدای راکت اندازها و توپ ها فروکش نمی کرد، با وجود رهبران نظامی بزرگ میان ما، ایمان بزرگی به پیروزی وجود داشت.

پربیننده ترین خبرها