"شب حمله"؛ افشای جزئیات جدیدی از شکنجه و باج‌گیری از شاهزاده‌های سعودی در "ریتز"

جمعه 30 آبان 1399 - 12:48

به دستور ولیعهد سعودی، حدود 400 نفر از قدرتمندترین شخصیت‌های برجسته، از جمله شاهزادگان و تجار در چارچوب یک کارزار ضد فساد، در هتلی معروف در ریاض بازداشت و بعد از مصادره بخشی از ثروت‌های‌شان آزاد شدند.

العالم- عربستان سعودی

به گزارش العالم، چند روز مانده به نشست مجازی "گروه 20" به میزبانی عربستان سعودی، روزنامه "گاردین" انگلیس روز پنجشنبه در گزارشی، برخی از آنچه در راهروهای هتل معروف ریتز در ریاض در اوایل نوامبر 2017 اتفاق افتاد، را منتشر کرد. مقام‌های سعودی این موج بازداشت را بزرگ‌ترین عملیات پاکسازی و جنجالی‌ترین در تاریخ معاصر این کشور توصیف می‌کنند.

مقام‌های سعودی در چارچوب یک کارزار ضد فساد، نزدیک به 400 نفر از قدرتمندترین شخصیت‌ها، از جمله شاهزادگان، تجار مشهور و وزرای سابق و فعلی را بازداشت و در هتل ریتز کارلتون زندانی کردند.

گاردین به نقل از یک واسطه نوشته، ماجراهایی که در هتل ریتز برای برخی تجار ارشد سعودی كه چشم‌هایشان را بسته بودند، روایت کرده است.

تحت نظارت دو وزیر نزدیک به "محمد بن سلمان" ولیعهد 35 ساله، که دستور پاکسازی را صادر کرده بود، ماموران امنیتی با ضرب و شتم شدید و ارعاب به بازداشت‌شدگان حمله کردند.

صحنه‌های شکنجه

بازداشت‌شدگان سابق، که بسیاری از آنها از ثروت خود محروم شدند، در توصیف صحنه‌های شکنجه و زورگویی گفتند: "افرادی بودند که در شرایط استرس‌زا و طاقت‌فرسا به مدت چندین ساعت به دیوار چسبانده شده بودند. آنها یک روز قبل از ورود بازرسان و برای منعطف شدن تحت چنین شکنجه‌ای قرار گرفتند."

بازداشت‌شدگان می‌گویند که مشاوران دربار سلطنتی تلاش‌های "هرج و مرج‌گونه‌ای برای پی بردن به (واقعیت) سرمایه‌گذاری در پشت ثروتمندترین خانواده‌های پادشاهی، و سپس مصادره آنچه که می‌خواهند، انجام می‌دادند."

گاردین به نقل از منبع مذکور افزود، "بازجویان معمولاً نمی‌دانستند كه به دنبال چه چیزی هستند. در برخی موارد به دلیل اینکه برخی از بازداشت‌شدگان از امضای هرگونه دستوری امتناع می‌كردند، باج‌خواهی‌ها و تهدیدها صریح و آشکار بود."

رفتارها و معاملات غیرعادی

منبع مذکور گفت: "بازجویان دارایی خالص شخص را حدس می‌زدند. در یک لحظه از آنها خواستند با مدیران روابط بانکی ژنو تماس بگیرند و مبالغ زیادی را درخواست کنند. ژنو به آنها پاسخ می‌داد که هیچ موجودی در حساب‌های او وجود ندارد. بازجوها معتقد بودند که همه دارایی‌ها پول نقد است."

گاردین به نقل از یک منبع ارشد بانکی، که از ذکر نام وی خودداری کرد، تصریح کرد، مدیران اجرایی در بخش بانکی سوئیس به دنبال این معاملات غیرعادی تحقیقات را کلید زدند.

این منبع گفت: "به نظر می‌رسد كه بسیاری از این انتقال‌ها با اجبار انجام شده است. در حالی‌كه برخی از آنها متوقف شد؛ زیرا درخواست‌ها عادی نبودند."

مقامات حجم تسویه‌حساب‌های مالی افراد درگیر در این کارزار را در حدود 100 میلیارد دلار تخمین زده‌اند.

ملک سلمان در آن زمان گفت: "این پاکسازی پاسخی به بهره‌برداری از برخی از روحیه‌های ضعیف بود که منافع خصوصی خود را به خاطر منافع نامشروع بالاتر از منافع عمومی قرار می‌دادند."

برخی از بازداشت‌شدگان اعلام کردند که با هدف ارائه اطلاعات خصوصی، مانند روابط خارج از ازدواج یا معاملات تجاری که حتی در رژیم سابق تأیید نشده‌اند، تهدید شدند.

به نوشته گاردین، ​​بازداشت‌ها اغلب با تماس تلفنی برای احضار افراد درگیر، درخواست دیدار با ولیعهد یا شخص ملک سلمان انجام می‌شد.

دو تاجر برجسته گفتند كه از آنها خواسته شد که در خانه‌ای ملاقات كنند و منتظر بمانند كه مشاور دربار سلطنتی به آنها ملحق شود. در حالی‌که مقامات امنیتی دولت حاضر شدند و آنها را به ریتز بردند.

شاهزاده "ولید بن طلال" از سرمایه‌گذاران بین‌المللی و شاهزاده "متعب بن عبدالله" (رئیس وقت گارد ملی)، که در مقطعی در میان نامزدهای برجسته برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی شناخته می‌شد، از مهمترین بازداشت‌شدگان در هتل بودند.

منتقدان ضمن محکوم کردن این عملیات پاکسازی، این اقدام را سوء استفاده بن‌سلمان از قدرت با هدف تغییر روش اداره پادشاهی توصیف کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها