سودان نشست مذاکرات سد النهضه را تحریم کرد

سودان نشست مذاکرات سد النهضه را تحریم کرد
شنبه 1 آذر 1399 - 20:30

سودان در اعتراض به روند مذاکرات سه کشور مرتبط با ساخت سد النهضه اتیوپی اعلام کرد که در نشست وزیران (اتیوپی، مصر وسودان) و مذاکرت مربوط به طرح احداث این سد شرکت نمی کند.

العالم ـ آفریقا

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت آب سودان روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که خارطوم تصمیم گرفته است از شرکت در نشست وزارتی در باره سد النهضه خودداری کند.

یاسر عباس وزیر آب سودان در نامه ای به بیکلی سلیشی همتای اتیوپیایی خود، بر موضع و درخواست کشورش برای اعطای نقش بیشتر به کارشناسان اتحادیه آفریقا به منظور تسهیل مذاکرات و کم کردن شکاف میان طرف های سه گانه (اتیوپی، مصر و سودان) تاکید و اعلام کرد، روشی که در چند دور مذاکرت قبلی دنبال شده، بی نتیجه بودن آن را نشان داده است.

سودان در این نامه بار دیگر بر اصرار خود به روند مذاکرات با نظارت اتحادیه آفریقا برای دستیابی به یک توافق قانونی الزام آور و مورد رضایت سه طرف تاکید کرد.

سد النهضه که در ۱۵ کیلومتری مرز اتیوپی با سودان ساخته شده و تا اکتبر ۲۰۱۹ حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، در صورت پایان ، بزرگ‌ترین نیروگاه برق آبی آفریقا و هفتمین سد بزرگ جهان خواهد بود.

تاکنون چندین دور از مذاکرات میان مصر و سودان و اتیوپی بر سر آبگیری سد النهضه بدون دستیابی به هیچگونه نتیجه‌ای پایان یافته است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها