تاکید چین بر حاکمیت و استقلال عراق/ هرگونه اقدام نظامی در خاک عراق باید با موافقت دولت بغداد باشد باید حاکمیت و استقلال عراق محترم شمرده شود

تاکید چین بر حاکمیت و استقلال عراق/ هرگونه اقدام نظامی در خاک عراق باید با موافقت دولت بغداد باشد 

باید حاکمیت و استقلال عراق محترم شمرده شود
چهارشنبه 5 آذر 1399 - 11:58

معاون نماینده چین در سازمان ملل متحد با بیان این که حاکمیت عراق و وحدت سرزمینی آن باید به طور کامل محترم شمرده شود، خاطرنشان کرد، هرگونه اقدام نظامی در خاک این کشور باید با موافقت دولت بغداد باشد

العالم ـ آسیا

به گزارش پایگاه خبری «بغداد الیوم»، «گنگ شوانگ» معاون نماینده چین در سازمان ملل روز چهارشنبه در جریان نشست شورای امنیت که با ارایه گزارش «جنین هنیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق همراه بود، اعلام کرد که پکن خواهان حمایت جامعه بین‌المللی از این کشور برای پیشبرد مستقل فرایند سیاسی داخلی عراق است.

وی گفت: امیدواریم که انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور به سهولت برگزار و انتظارات ملت را برآورده کند.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق قرار است ششم ژوئن ۲۰۲۱ (نیمه خرداد ۱۴۰۰) برگزار شود. رئیس جمهوری عراق ۱۵ آبان ماه جاری قانون جدید انتخابات این کشور را پس از تصویب در پارلمان، تایید کرد.

شوانگ افزود: ناآرامی‌های مداوم منطقه‌ای و خشونت ناشی از بقایای تروریسم و شیوع «ویروس کرونا» باعث چالش‌های بزرگی برای ثبات و رشد عراق شده و باید از صلح و ثبات که سخت بدست آمده، حفاظت کرد.

معاون نماینده چین در سازمان ملل تصریح کرد: جامعه بین‌المللی باید از عراق در مبارزه با تروریسم حمایت کند و برقراری صلح و توسعه در این کشور در سایه نبود ثبات پیرامونی میسر نیست و چین از تلاش‌های بغداد برای توسعه روابط دوستانه برپایه منافع دوجانبه با کشورهای منطقه تمجید می‌کند.

وی افزود: امیدواریم که همه طرف‌های ذیربط به دعوت دبیرکل سازمان ملل پاسخ مثبت داده و اختلافات خود را به شیوه‌های مسالمت‌آمیز مثل گفت وگو و رایزنی حل کنند تا اعتماد دوجانبه تقویت و از تنش جلوگیری شود.

شوانگ همچنین گفت: هرگونه اقدام نظامی در خاک عراق باید با موافقت دولت بغداد باشد و حاکمیت این کشور و وحدت سرزمینی آن باید کاملا محترم شمرده شود.

وی مقابله با کرونا و تسریع در بازسازی و بهبود اوضاع اقتصادی و انسانی را ماموریت کنونی دولت عراق دانست.

نیروهای اشغالگر آمریکایی در چند پایگاه در مناطق مختلف عراق مستقرند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان الانبار واقع در غرب این کشور است.
آمریکایی ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی «سبز» در قلب بغداد مستقر کرده اند.
پارلمان عراق در پی اقدام نظامی آمریکا در خاک عراق و ترور سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» و شهید «ابومهدی المهندس» معاون سازمان «الحشد الشعبی» عراق به خروج نیروهای نظامی آمزیکا از خاک این کشور رای داد.

پربیننده ترین خبرها