عفو فلین؛ دلیلی بر سردرگمی و آشفتگی ترامپ

عفو فلین؛ دلیلی بر سردرگمی و آشفتگی ترامپ
پنج‌شنبه 6 آذر 1399 - 17:41

گفته می‌شود دونالد ترامپ، که دوران ریاست‌جمهوری‌اش رو به پایان است، همچنان اصرار دارد که خود را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر کند؛ لذا او از هوادارانش خواسته در فرصت باقی‌مانده برای برگرداندن نتیجه انتخابات، که در آن به نفع نامزد دموکرات‌ها تقلب صورت گرفته است، تلاش کنند.

العالم- درگوشی

ترامپ در جریان سخنرانی در حضور هوادارانش در پنسیلوانیا، لحظات کنونی در ایالات متحده را در تاریخ این کشور "مهم" خواند و سپس اتهامات مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در کشورش را تکرار کرد و خود را پیروز بزرگ این انتخابات خواند.

هجمه‌های رسانه‌ای

انتقادات و هجمه‌های ترامپ، بدون پاسخ از سوی "جو بایدن" رئیس‌جمهور منتخب نماند؛ چرا که او تأکید کرد که آمریکایی‌ها هرگز اجازه نمی‌دهند به نتیجه انتخابات سوم نوامبر بی‌احترامی شود.

در جریان درگیری لفظی متقابل میان بایدن و ترامپ، ترامپ که دارای جنون عظمت است، برای مقابله با چالش‌های قانونی که امکان دارد در دادگاه با آن مواجه شود، بر بقا در کاخ سفید اصرار کرد تا با استفاده از موقعیتش به عنوان رئیس‌جمهور، خود را از هر گونه تبعات شکایتش نسبت به انتخابات برهاند و از موضوع تعامل با بایدن و تیمش نیز راحت شود که مهمترین نمونه آن، وادار کردن "آژانس فدرال دوره انتقالی ریاست‌جمهوری" به همکاری با بایدن بود.

بیانیه وزارت خارجه درباره انتقال قدرت

وزارت خارجه ایالات متحده با ارسال ایمیلی داخلی به کارمندان خود اطلاع داده که روند انتقال قدرت آغاز شده است و تیمی برای پشتیبانی از تحویل کار به دولت جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب در داخل این وزارتخانه تعیین شده است. این دستورالعمل پس از آنکه سازمان خدمات عمومی آمریکا اعلام کرد که روند انتقال قدرت را آغاز می‌کند، گرفته شده است.

در ایمیل ارسالی وزارت خارجه آمده است: "پس از انتخابات سوم نوامبر، نمایندگان تیم انتقالی رییس‌جمهور منتخب به وزارت خارجه آمدند تا از روند آماده‌سازی برای انتقال حمایت کنند." در این ایمیل آمده است که یک تیم "اختصاصی" از تیم انتقالی بایدن پشتیبانی می‌کند تا اطمینان حاصل شود که آنها اطلاعات لازم و پشتیبانی لجستیکی را دریافت می‌کنند.

بعد از اقدام اداره خدمات عمومی که حاکی از احتمال تحویل رسمی( قدرت) توسط بایدن و تیمش است، به نظر می‌رسد بیانیه اخیر وزارت خارجه دومین گام در مسیر درست بوده است. علی‌رغم اینکه بایدن اعلام کرده که دونالد ترامپ با او از زمان پیروزی‌اش در انتخابات نوامبر تماس نگرفته است. بایدن به تلویزیون "ان‌بی‌سی" گفت که به رغم عدم تماس مستقیم با ترامپ، ولی تیم انتقالی شاهد تماس با تیمش است و "امیلی مور" رئیس خدمات عمومی (جی اس ای) اجازه آغاز عملیات انتقال قدرت از اوایل هفته جاری را داده است.

آیا ترامپ در رویکردهای اخیرش، که باعث شد بایدن پیروزی‌اش را قطعی اعلام کند، صداقت دارد؟ بایدن گفته است: "با وجود تلاش‌های تیم ترامپ بری لغو نتایج در ایالت‌های اصلی، من مطمئنم که در این انتخابات پیروز خواهم شد."

زنده کردن مهره سوخته

گام ناموفق دیگری که ترامپ تلاش کرده از طریق آن، موقعیت و محبوبیتش را تقویت کند، صدور عفو "مایکل فلین" بوده است. دونالد ترامپ، عصر دیروز در توییت مربوط به عفو مایکل فلین نوشت که مفتخر است اعلام کند که ژنرال مایکل فلین به طور کامل عفو می‌شود.

به رغم اینکه عطوفت، بخشش و عفو هیچ جایگاهی در قاموس سیاسی ترامپ ندارد ولی درباره آزادی مایکل فلین قبلا نیز برخی گمانه‌زنی‌هایی در محافل خبری آمریکا مطرح شده بود و گفته می‌شد که ممکن است ترامپ او را پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری خود عفو کند. مایکل فلین اولین عضو دولت ترامپ است که در پرونده تحقیقات درباره تلاش مسکو برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اتهامات‌ وارده را پذیرفت اما بعدا این اتهامات را پس گرفت.

فلین، که ژنرال بازنشسته ارتش است، سال 2017 جرم خود را درباره دروغ گفتن به "اف‌بی‌آی" درباره تماس‌هایش با سفیر روسیه در آمریکا در هفته‌های منتهی به تحلیف ترامپ در ماه ژانویه سال 2017 پذیرفته، و در پی آن، در فوریه 2017 از سمت خود در کاخ سفید استعفا داد.

وفاداری به چه کسی؟

قصه فلین را اینجا خلاصه‌وار بیان می‌کنیم.

  • در سال 2017 جرم خود را درباره دروغ گفتن به دفتر تحقیقات فدرال در روزهای نخست تحقیقات پذیرفت.
  • در فوریه 2017 یعنی کمتر از 4 هفته بعد از انتصابش در کاخ سفید، مجبور به استعفا شد.
  • ترامپ در توییتر نوشته است: "بسیار مفتخرم که اعلام کنم ژنرال مایکل فلین به طور کامل عفو می‌شود." ترامپ عفو فلین را به خود او و خانواده‌اش تبریک گفته و نوشته است که آنها جشن شکرگزاری عالی خواهند داشت.
  • فلین در آن زمان در جریان انتقال قدرت ریاست‌جمهوری به دونالد ترمپ به طور محرمانه با سفیر وقت روسیه در واشنگتن تماس گرفته و طی آن تلاش کرده بود از تاثیر تحریم‌ها علیه مسکو و اخراج دیپلمات‌های روسیه که آن زمان از سوی "باراک اوباما" اعمال شد، بکاهد. فلین همچنین از سفیر روسیه خواسته بود در واکنش به تحریم‌ها خویشتنداری نشان دهد؛ چرا که که دولت ترامپ این تحریم‌ها را به موقع دوباره بررسی خواهد کرد.
  • همزمان کاخ سفید فاش کرد که که از بررسی مدارک مالیاتی مایکل فلین آشکار می‌شود که او در اظهارنامه مالیاتی خود که در پایان ماه مارس 2017تنظیم و ارائه کرده، دو مورد را قید نکرده است، که یکی به دریافتی او از یک شبکه تلویزیونی روسی برمی‌گردد و مورد دیگر به دریافتی از یک شرکت هواپیمایی.
  • تلاش‌های ترامپ برای دفاع از فلین و حمایت از او در ماه‌های نخست سال 2017 باعث شد که "رابرت مولر" به عنوان بازرس ویژه برای تحقیقات پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب شود.
  • دموکرات‌ها در انتقاد از عفو مایکل فلین، ترامپ را به سوء‌استفاده از قدرت در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری‌اش متهم کرده‌اند

فلین؛ اقدامی شکست‌خورده و وفاداری‌های کورکورانه

اقدام برای عفو فلین، که "به جای آمریکا به ترامپ وفادار بوده"، در وهله نخست دیرهنگام بوده و هیچ نفعی برای ترامپ ندارد و صرفا جار و جنجال رسانه‌ای ایجاد کرده است. دوم اینکه این عفو و بخشش باعث خشم و انتقاد دموکرات‌ها شده است. سوم اینکه "آدم شیف" رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان با توجه به تلاش‌های ترامپ برای مورد عفو قراردادن برخی از نزدیکان خود گفت: " صادقانه بگویم که این امر بیانگر ضعف در دموکراسی و آمریکا است. تصور کنید که مردم در سراسر جهان چه فکر می کنند وقتی رئیس‌جمهوری داریم که مانند یک فرد جرایم سازمان‌یافته رفتار می‌کند."

ترامپ به سمت کدام باتلاق می‌رود؟

در تمامی حالات، دونالد ترامپ تمام کارت‌های خود را سوزانده است و او چاره‌ای جز خروج از کاخ سفید ندارد که ممکن است پرونده‌های زیادی علیه او گشوده شود که بارزترین آنها پرونده فرار مالیاتی، پرونده نژادپرستی و همچنین پرونده کرونا است که دولت ترامپ در مهار آن ناموفق عمل کرده است.

پربیننده ترین خبرها