چرا عربستان می کوشد نقش قربانی را در حمله به یمن بازی کند؟

چرا عربستان می کوشد نقش قربانی را در حمله به یمن بازی کند؟
جمعه 7 آذر 1399 - 14:59

خبرنگاران یمنی گفته اند فریاد دادخواهی عربستان در سازمان ملل گواهی است بر این حقیقت که پاسخ های نظامی یمن، به نتیجه رسیده و ریاض با این حرکت، سعی می کند افکار عمومی جهان را با خود در تجاوز به یمن همراه کند.

العالم - نظرکده

کارشناسان خبری یمنی به اتفاق بر این عقیده اند که فریادها و ناله های عربستان که طعم تلخ شکست در مقابل موشک های ارتش یمن و کمیته های مردمی را چشیده اند، پرده از ناتوانی آل سعود در مقابله با نیروهای یمنی برمی دارد.

این کارشناسان همچنین در تشریح علل حمله ارتش یمن به آرامکو تصریح می کنند که این شرکت، ستون فقرات اقتصاد عربستان است و ادعای این کشور مبنی بر این که حمله به این شرکت بر اقتصاد جهان تأثیر خواهد گذاشت، خلاف واقع است. آنها تأکید می کنند که حمله به این شرکت، فقط بر اقتصاد عربستان تأثیر خواهد گذاشت. آنها همچنین تصریح می کنند با هدف قرار گرفتن این شرکت، اوضاع معیشتی شهروندان سعودی هم رو به وخامت خواهد گذاشت و آل سعود هزینه گزافی را بابت سیاست های اشتباه خود متحمل خواهند شد.

کارشناسان همچنین به اتفاق معتقدند که ریاض می داند که دچار دردسر شده است و دولت جدید آمریکا پشت این کشور را خالی خواهد کرد لذا می کوشد به موضوع موشکباران آرامکو، جنبه بین المللی بدهد.

از سوی دیگر اعضای دفتر سیاسی جنبش انصار الله هم تأکید کرده است که ملت و نیروهای مسلح یمن برخلاف ائتلاف تجاوز سعودی، در موقعیت دفاع هستند لذا با تمام توان و امکانات و سلاح هایی که هر روز در حال ارتقا و پیشرفت هستند، از خود دفاع می کنند.

دفتر سیاسی انصار الله هم تأکید کرده است که چنانچه عربستان دست از تجاوز و محاصره ملت یمن برندارد - همانطور که رهبر این جنبش سید عبد الملک بدرالدین حوثی وعده داده است - پاسخ های بعدی به تجاوزات این کشور در آینده بسیار دردناک تر خواهد بود. اعضای دفتر سیاسی انصار الله همچنین تصریح کرده اند که عربستان حتی در تجاوز به ملت یمن و دیگر ملت ها به آرامکو وابسته است لذا چاره ای جز دراز کردن دست دوستی و صلح و راه حل های مسالمت آمیز ندارد.

مخالفان سعودی هم به نوبه خود اعلام کرده اند که محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی در موقعیتی دشوار قرار دارد و به دنبال راه حلی است تا خود را از بحران یمن نجات دهد.

آنها می گویند که نیروهای سعودی نمی توانند جلوی حمله های موشکی یمن به خصوص به آرامکو را بگیرند و ریاض به خوبی می داند که به زودی در تنگنا قرار خواهد گرفت به این معنا که دولت بایدن وعده داده است که حمایت نظامی از عربستان را متوقف کرده و بن سلمان را به خاطر ترور جمال خاشقچی محاکمه می کند. آنها پیش بینی کرده اند که بریتانیا جایگزین آمریکا در حمایت از جنایات بن سلمان در یمن و منطقه خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها