سرنوشت توافق هسته ای در دوران ریاست جمهوری بایدن چه می شود؟

سرنوشت توافق هسته ای در دوران ریاست جمهوری بایدن چه می شود؟
جمعه 14 آذر 1399 - 15:46

تا چهل روز دیگر، جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا، قدرت را در دست می گیرد. با روی کار آمدن بایدن، سوالاتی درباره موضع وی درباره بازگشت به توافق هسته ای در سایه مخالفت جمهوری اسلامی ایران با انجام هر گونه مذاکرات جدید در خصوص برنامه هسته ای ایران و نیز شهادت محسن فخری زاده دانشمند بزرگ هسته ای به دست مزدوران رژیم اشغالگر اسرائیل مطرح می شود.

العالم - نظرکده

کارشناسان مسائل منطقه ای و بین المللی بر این باورند که امریکا در دوران ترامپ، بیشترین حمایت را از طرح رژیم صهیونیستی انجام داده است.

آن ها معتقدند که توافق هسته ای که در دوران باراک اوباما رئیس جمهوری قبلی آمریکا حاصل شد، تحولی در سیاست آمریکا ایجاد کرد، اما سیاست امریکا در عمق، دو روی یک سکه است و با تغییر روسای جمهوری، اهداف امریکا تغییر نمی کند، بلکه این تاکتیک ها و روش ها هستند که تغییر می کنند.

این کارشناسان همچنین معتقدند که یکی از مسائل اصلی مورد اختلاف میان دولت های دونالد ترامپ و جو بایدن، موضوعات مربوط به ایران و روسیه و چین است. خارج شدن ترامپ از توافق هسته ای با ایران در دوران ریاست جمهوری اش، یکی از مسائل اختلاف برانگیز بود.

به اعتقاد کارشناسان، دموکرات ها از طریق سیاست اوباما تلاش کردند تا از توافق هسته ای به منظور ایجاد شکاف در اوضاع داخلی ایران بهره برداری کنند و دراین میان، گروهی با نقطه نظرات سیاسی مشخص، در این زمینه علیه گروهی دیگر ایفای نقش کردند.

آن ها تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران، در عبور از این بازی آمریکا که همچنان ادامه دارد، موفق عمل کرد و ایران توانست تا حدی زیادی منافع خود را تامین کند.

کارشناسان بر تمایل جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای تاکید کردند و در عین حال گفتند که بایدن می خواهد از همه شرایطی که ترامپ و دولت وی به وجود آورده اند، به نفع خود استفاده کند، اما ایرانی ها به قدری باهوش و با درایت هستند که می توانند به راحتی ذهن آمریکایی ها را بخوانند، آنها برگ برنده های بسیاری دارند که با آن بتوانند اوضاع را در صورتیکه برجام اجازه دهد، به شرایط قبل بازگردانند.

از سوی دیگر، دیپلمات های سابق معتقدند که درخواست رئیس جمهوری سابق آمریکا برای مذاکره، دامی بوده و حل برنامه هسته ای ایران، هدف اوباما نبوده است.

به اعتقاد دیپلمات ها، برنامه هسته ای ایران، دامی برای وارد کردن ایران در مسائلی است که از روال عادی خارج شده و درهایی از آتش را در ارتباط با قدرت موشکی ایران باز می کند که هدف اصلی امریکا از این بازی هسته ای بود.

این دیپلمات ها با اشاره به موضوع هسته ای ایران نوشتند موضوع هسته ای ایران از روز اول، دامی بود و دلیلش این است که طرف های دیگر توافق هسته ای، چیزی به ایران ارائه نکردند، بلکه اوضاع را بدتر کردند، و امروزه ایران را متهم می کنند که به متن توافق پایبند نبوده است.

آن ها افزودند که اوباما یک سال پس از امضای توافق، در راس کار بود و همه شواهد ، دال بر پایبندی ایران به همه تعهدات هسته ای خود در چارچوب توافق هسته ای است وآژانس بین المللی انرژی اتمی هم 14 بار به این مساله شهادت داده است.

دیپلمات ها تاکید دارند که ما با توافق هسته ای در شرایط مرگ بالینی مواجه ایم و از آن چیزی باقی نمانده است. مجلس شورای اسلامی هم با اقدام خود ، ضربه ای به امریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل وارد کرد.

مجلس شورای اسلامی به آن ها این پیغام را داد که شما با به شهادت رساندن یک دانشمند بزرگ با هر اندازه ای، نمی توانید در این مسیر مانعی ایجاد کنید.

مفاد توافق هسته ای نشان می دهد که هر یک از اعضای توافق هسته ای، درصورت پایبند بودن به مفاد آن می توانند از ایران انتظار داشته باشند به آن پایبند باشد و ما می گوییم که امریکا به جز شر و تحریم های حداکثری و تهدید به عملیات تروریستی ، چه چیزی به ما داده است؟!

پربیننده ترین خبرها