بزرگترین کوه یخی جهان در مسیر برخورد با پناهگاه حیات‌وحش

بزرگترین کوه یخی جهان در مسیر برخورد با پناهگاه حیات‌وحش
يکشنبه 16 آذر 1399 - 12:55

تصاویر جالبی از بزرگترین کوه یخی جهان در مسیر حرکت به سوی جورجیای جنوبی ثبت شده است.

العالم - به نقل از ایندیپندنت، بزرگ‌ترین کوه یخی جهان، موسوم به A۶۸a، در حال نزدیک شدن به جورجیای جنوبی، بخشی از قلمرو برون مرزی انگلستان است.

اندازه این کوه عظیم یخی قطب جنوب مشابه جزیره آتلانتیک جنوبی است و احتمال زیادی وجود دارد که حالا این کوه با پیشروی در ساحل سرزمین‌های حیات‌وحش، در آن منطقه لنگر بیندازد.

اگر این اتفاق رخ دهد، تهدیدی جدی برای پنگوئن‌ها و برخی از پستانداران دریایی به شمار خواهد رفت چرا که ممکن است مسیرهای عادی تردد این حیوانات برای یافتن غذا مسدود شود و آنها نتوانند به طور مناسب بچه‌های خود را تغذیه کنند.

تمام موجوداتی که در کف دریا زندگی می کنند اگر در مسیر حرکت A۶۸a باشند، از بین می‌روند و مدت زمان بسیار زیادی طول می‌کشد تا اختلالی که در نتیجه آن ایجاد می‌شود، برطرف شود.

پروفسور گرینت تارلینگ از مرکز تحقیقات قطب جنوب انگلستان در این خصوص می‌گوید: «البته اکوسیستم‌ها می‌توانند بازگردند، اما این خطر وجود دارد که اگر این کوه یخ در جایی گیر کند، ممکن است ۱۰ سال در آنجا باقی بماند.»

به گفته او، این یک تغییر بسیار بزرگ ایجاد می‌کند -- نه تنها در اکوسیستم جورجیای جنوبی بلکه در اقتصاد آن هم تغییر به وجود خواهد آورد.

این قلمرو برون مرزی انگلستان به نوعی به قبرستانی برای بزرگترین کوه‌های یخی قطب جنوب تبدیل شده است.

این کوه‌های یخی از قاره سفید بر روی جریان‌های شدید کشیده می‌شوند و در مناطق کم عمق فلات قاره که جزیره دورافتاده را احاطه کرده است، گیر می‌کنند.

A۶۸a به طور تقریبی به اندازه بخش سامرست انگلستان (۴۲۰۰ کیلومتر مربع) است و وزن آن صدها میلیارد تن است. اما نازکی نسبی آن (عمق زیر آب شاید ۲۰۰ متر یا کمتر) به این معنی است که می‌تواند قبل از لنگر انداختن در سمت راست سواحل جورجیای جنوبی حرکت کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها