کمردرد، نخستین نشانه سرطان لوزالمعده

کمردرد، نخستین نشانه سرطان لوزالمعده
دوشنبه 17 آذر 1399 - 11:49

به گفته پژوهشگران، کمردرد می‌تواند یکی از نخستین علائم ابتلا به سرطان لوزالمعده باشد.

العالم _ علمی

به گزارش العالم به نقل از بیزنس اینسایدر، کار در خانه (دورکاری) به یکی از نشانه‌های عصر کرونا بدل شده است. نشستن طولانی‌مدت و نادرست پشت میز رایانه در منزل می‌تواند به بروز مشکلاتی نظیر کمردرد و چشم‌درد در این ایام منجر شود.
اما گرچه کمردرد به خودی خود ناراحت‌کننده است، به گفته پژوهشگران می‌تواند نشانه‌ای از یک معضل مهمتر نظیر سرطان لوزالمعده (پانکراس) نیز باشد.
بر اساس مطالعه‌ای که در ماهنامه علمی JAMA Internal Medicine منتشر شده است، پیوندی مستحکم میان نشستن برای ساعات طولانی و مرگ بر اثر ابتلا به سرطان وجود دارد.
سرطان لوزالمعده در بافت‌های پانکراس ایجاد می‌شود. پانکراس عضوی در شکم است که پشت ناحیه پایینی معده قرار دارد. عواملی چون مصرف مشروبات الکلی، استعمال دخانیات و برخی الگوها و رژیم‌های غذایی می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش دهند. مباحث ژنتیک و تاریخچه ابتلا به سرطان در خانواده نیز در بروز این بیماری نقش دارند.
در بیشتر مواقع، نشانه‌های ابتلا به این سرطان ممکن است بسیار خفیف و کلی باشند: نظیر درد شکم، کاهش وزن و یا ابتلا به مرض قند. همین امر، تشخیص سرطان لوزالمعده را در نخستین مراحل ابتلا بسیار دشوار می‌کند. یرغان (زردی) یکی از نشانه‌های ابتلا به سرطان لوزالمعده در مراحل پیشرفته آن است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها