رقابت کره و چین در بندر فاو عراق

رقابت کره و چین در بندر فاو عراق
دوشنبه 24 آذر 1399 - 12:36

شرکت دوو به ظاهر یک شرکت کره ای است اما در واقع متعلق به آمریکاست که قصد غارت منابع و ثروت های خدادادی عراق را دارد. این، دیدگاه عراقی هایی است که مخالف حضور شرکت دوو در بندر بزرگ فاو هستند. آنها همه امید خود را برای رشد اقتصادی در آینده به این بندر بسته اند.

العالم - داغ های مجازی

کاربران عراقی توییتر پس از اطلاع از روند مذاکره با شرکت هایی که مایل به حضور و مشارکت در بازسازی بندر فاو هستند، با راه اندازی هشتگ "با شرکت دوو مخالف هستیم"، اعلام کردند که پیشنهاد کره، ساخت یک چهارچوب با بودجه دولتی عراق و با وامی به میزان 2 میلیارد و 650 میلیون دلار به مدت 4 سال است در حالی که پیشنهاد چین یک بندر به طور کامل با همه زیرساخت ها با هزینه 2 میلیارد و 160 میلیون دلار است. آنها گفته اند که از جمله امتیازهای شرکت چینی این است که عراق را مجبور به پرداخت پیشاپیش هزینه نمی کند بلکه درست کم 10 سال فرصت می دهد و این یک پیشنهاد عالی برای عراق است.

کاربران با نگاهی به پرونده پیچیده بندر فاو، معتقدند که سنگ اندازی در مقابل اجرای طرح بندر فاو، ابعاد سیاسی دارد آنها خاطرنشان کرده اند که کشاندن عراق به محور اسرائیلی از نظر اقتصادی خشم مردم را در پی دارد و حشد الشعبی و مقاومت عراق و توده مردم این کشور بخشی از محور مقاومت هستند و اجازه نمی دهند کشورشان تسلیم شود.

منابع پارلمانی عراقی جزئیات جنجال برانگیزی را از نتایج نشست اعضا و نمایندگان فراکسیون های پارلمانی با وزیر حمل و نقل این کشور درباره پروژه بندر بزرگ فاو و طرف قرارداد فاش کرده اند.

این منابع گفته اند که وزیر حمل و نقل تصریح کرده است که شرکت چینی یک شرکت متخصص در زمینه برق است و هیچ ارتباطی به موضوع اجرای پروژه بندر فاو ندارد و جدول هایی که این شرکت درباره تأسیسات و زیرساخت ها و بخش های اصلی بندر از جمله اسکله ها و حفاری و غیره ارائه کرده است، دقیق نیست.

این منابع افزودند که وزیر حمل و نقل و مدیر بنادر به اتفاق تأکید کرده اند که شرکت دوو همه صلاحیت های فنی و تکنولوژیک و تجربه لازم برای این پروژه را دارد.

پربیننده ترین خبرها