مستندی که از توطئه های امارات در یمن پرده برداشت

مستندی که از توطئه های امارات در یمن پرده برداشت
چهارشنبه 26 آذر 1399 - 11:35

هشتگ "راه منتهی به ساحل" در یمن ترند اول شد.

العالم-داغ های مجازی

این هشتگ اشاره به واکنش مردم یمن نسبت به گزارشی دارد که شبکه ای عربی یکشنبه گذشته در مستند "المتحرّی"(کارآگاه) از آن رونمایی کرد. در قسمت اول مستند با عنوان "راه منتهی به ساحل"، به زوایای پنهانی و پشت صحنه های دست اندازی امارات به سواحل دریای سرخ در یمن پرداخته شده است.

امارات متحده عربی تحریک کننده اصلی تجاوز عربستان به یمن قلمداد می شود که ویرانی گسترده ای در زیرساخت های این کشور به بار آورده و با حملات ائتلاف متجاوز به غیر نظامیان و مناطق مسکونی آنها، تلفات سنگینی بر جای گذاشته است.

در این خصوص یکی از شبکه های عربی زبان ضد اماراتی، گزارشی دست اول در برنامه "المتحری" پخش کرد. این گزارش با تکیه بر اسنادی تهیه شد که برای اولین بار دیده شدند . ازجمله شخصیت های وابسته به احزاب مختلف که در دل حادثه حضور داشتند. این برنامه همچنین به آرشیوی انحصاری دسترسی پیدا کرد که از جزئیات حضور نیروهای تحت حمایت امارات در طول نوار ساحلی بین "المخا" و "الحدیده" پرده برمی داشت.

اهمیت این مستند در این است که منطقه مهم و استراتژیکی را پوشش داده که تنها محدود به یمن نمی شود، بلکه با منطقه و جهان در ارتباط است زیرا در نزدیکی مسیر تجارت بین المللی واقع شده است.

وزرا، احزاب سیاسی و رهبران قبایل در یمن، امارات را به تلاش برای ایجاد شبه نظامیان خارج از کنترل، برپایی زندان های مخفی و ترور ده ها تن از مخالفان سیاسی خود در یمن متهم می کنند.

یمنی ها همچنین امارات را به سیطره بر بنادر و میادین نفتی و کنترل بر استان ارخبیل سقطری در اقیانوس هند متهم می کنند.

ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی از سال 2015 حمله نظامی به یمن را آغاز کرده تا از مزدوران حکومت گریخته عبد ربه منصور هادی در مقابل ارتش یمن و نیروهای انصارالله حمایت کنند.

کاربری با نام "عائشه بنت عدن" در توییتر خود نوشت:" خواهشمندیم برنامه المتحری به ماهیت روابط امارات و اسرائیل و واقعیت دستور کارهایی بپردازد که اسرائیل به كمك امارات و میمون ها و فرومایگان مزدورش، درصدد به انجام رساندن آنها در سواحل و جزایر یمن است.

این کاربر در توییتی دیگر نوشت: قانون شناسان و حقوق دانان توجه کنند که در برنامه "راه منتهی به ساحل" بیان شده است که امارات برای انتقال تجهیزات نظامی خود به بندر المخا از کشتی های تجاری غیر نظامی استفاده کرده است. شما می توانید این موضوع را پیگیری کرده و امارات را در دادگاه های بین المللی مورد پیگرد قانونی قرار دهید زیرا اقدامی که مرتکب شده در قوانین بین المللی جرم جنگی محسوب می شود.

کاربر دیگری با نام "ایاس العتوانی" با انتشار عکسی از پوتین خونین متعلق به یک شهید نوشت:" کفش های شهدا را نگهدارید، فردا آنها را در دهان سیاستمداران خواهیم گذاشت".

پربیننده ترین خبرها