"تدبیر" سیاسی ولیعهد سعودی در تخریب روابط با پاکستان

شنبه 29 آذر 1399 - 08:45

پرونده روابط عربستان سعودی و پاکستان تنها پرونده‌ای نیست که ولیعهد سعودی از زمان تصاحب قدرت الفبای معمول آن را تغییر داده است بلکه این شاهزاده معتقد است که رهبری حکومت شبیه بازی "پابجی" یا دیگر بازی‌های اکشن است.

العالم- کشکول

"محمد بن ‌سلمان" با چنین دیدگاهی، جنگ علیه یمن را برنامه‌ریزی و آغاز کرد و ابتدا گمان می‌کرد که جنگ شبیه این بازی‌های اکشن است و در مدت کوتاهی پایان می‌یابد. ولی واقعیت کاملا بر عکس توهمات او بوده است. این جنگ 6 سال است که ادامه دارد و هیچ‌یک از اهداف بن‌سلمان از آن محقق نشده است و فقط هزاران غیرنظامی بی‌گناه یمنی کشته شده‌اند.

هنوز کسی روش دراماتیکی که این شاهزاده برای قتل "جمال خاشقچی" روزنامه‌نگار منتقد انتخاب کرده، فراموش نکرده است. خاشقچی توسط تیم قتلِ مامور شده از سوی بن‌سلمان به وحشیانه‌ترین روش ممکن در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

امروز موضوع روابط سعودی و پاکستانی به بحث داغ رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شده است. بر اساس گزارش‌ها، ریاض دولت اسلام‌آباد را برای بازپرداخت قسط‌های وام 3 میلیارد دلاری خود تحت فشار قرار داده است. گفته می‌شود پاکستان یک میلیارد دلار از بدهی سه میلیارد دلاری عربستان را بازپرداخت کرده است، یک میلیارد دلار دیگر نیز ژوئیه گذشته پرداخت شد و فقط یک میلیارد دلار مانده است که دولت پاکستان ماه آینده پس از دریافت وام از همپیمان چینی خود، آن را تسویه خواهد کرد.

این روش غیرمعمول در بازپرداخت وام وخیم شدن روابط میان ریاض و اسلام‌آباد را آشکار می‌کند. نظریه‌ها درباره علل و عوامل بحران بین دو کشور عربستان و پاکستان که تاریخ ائتلاف راهبردی آن‌ها به حدود 70 سال پیش یعنی جدایی پاکستان از هند می‌رسد ضد و نقیض است، برخی می‌گویند عربستان سعودی که به علت کاهش درآمد‌های نفتی و رسیدن کسری بودجه به 80 میلیارد دلار در بودجه سال جاری و حدود 40 میلیارد دلار در بودجه سال آینده با کاهش هفت درصدی، با وخامت اوضاع اقتصادی و کمبود درآمد مواجه است، اکنون به پول نیاز دارد و دولت پاکستان را تحت فشار گذاشته است. باید گفت پاکستان کشوری قدرتمند است و به عنوان یک قدرت هسته‌ای در جهان شناخته می‌شود و لذا، دولت این کشور نمی‌خواند سیاست خارجی خود را در خدمت شاهزاده جوانی قرار دهد که فکر می‌کند که با پول می‌تواند کشورهای دیگر را تابع خود کند.

به نظر می‌رسد ولیعهد سعودی از جنبه دیگری به این موضوع نگاه کرده است و لذا، او سابقه روابط دوستانه میان کشورش و پاکستان را تخریب کرد و خودداری وی از دیدار با ژنرال "قمر جاوید باجوا" رئیس ستاد ارتش پاکستان که اخیرا با هدف مهار اختلافات به ریاض سفر کرد، زنگ پایان این روابط دوستانه را به صدا درآورد.

پربیننده ترین خبرها