اظهارات گروسی و تصاویر آسوشیتدپرس از "فردو"؛ زمان‌بندی‌‌ها و انگیزه‌ها

اظهارات گروسی و تصاویر آسوشیتدپرس از
شنبه 29 آذر 1399 - 12:11

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این ادعا که "تقض تعهدات و تخلفات از سوی ایران درباره توافق هسته‌ای به حدی رسید که امکان بازگشت به نقطه اول وجود ندارد و باید شرایطی جدید برای بازگشت ایران به پیش از زمان کاهش تعهدات برجامی تعیین شود"، دچار اشتباهی فاحش شده است؛ زیرا او بدون این‌که به "دلیل و دلایل" یعنی خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق بپردازد به معلول این امر، یعنی واکنش ایران مبتنی بر کاهش تعهدات هسته‌ای‌اش متمرکز می‌شود.

العالم- تحلیل روز

اظهارات "رافائل گروسی" در زمانی مطرح شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 15 گزارش خود، پایبندی کامل ایران را به توافق هسته‌ای، حتی بعد از خروج آمریکا از آن، مورد تأکید قرار داده است. همچنین این اظهارات پس از آن مطرح شد که ایران به دیگر طرف‌های توافق( انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین) یک سال فرصت داد تا خسارت‌های وارده به ایران در جریان عهدشکنی آمریکا را پرداخت کنند.

ایران زمانی تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داد که ثابت شد که دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای به‌ویژه کشورهای اروپایی به همراه آمریکا در پایبندی به تعهدات‌شان طفره می‌روند. لذا ایران از زبان مسئولان ارشدش اعلام کرده، در صورتی‌که دیگر اعضا به توافق متعهد شوند آماده است به تعهدات خود بازگردد.

ناظران در یک مورد اتفاق نظر دارند و آن درستی موضع ایران است که چیزی جز "واکنش" به "اقدام" آمریکا یعنی عقب‌نشینی‌اش از توافق هسته‌ای و نیز به "همسو شدن" اروپایی‌ها با نقض‌شکنی‌های آمریکا نبوده است. غیرقابل قبول است که اروپا و همچنین گروسی بخواهند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بماند در حالی‌که آمریکا به قلدری خود بدون هیچ عامل بازدارنده‌ای ادامه می‌دهد و اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فقط به ابراز تاسف بسنده کنند!!.

تمرکز گروسی به "واکنش" ایران و بی‌توجهی کامل او به "اقدام" آمریکا و اروپا خودسرانه نبوده است بلکه به نظر می‌‌رسد او این موضع را در چارچوب تلاش‌هایی صورت می‌دهد که قرار است در مسیر بازگشت "جو بایدن" رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به توافق هسته‌ای مانع ایجاد کنند تلاش‌هایی که با تحریک جناح راست‌گرای صهیونیستی در آمریکا، رژیم صهیونیستی، رژیم سعودی، امارات و لابی‌های این طرف‌ها در آمریکا و محافل بین‌المللی صورت می‌گیرد.

موید این مقوله همزمان شدن ادعاهای گروسی با گزارش خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس که گفته است ایران در بحبوحه تنش‌‌ها در آمریکا کار ساخت تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی در فردو را آغاز کرده است. آسوشیتد پرس البته این گزارش ادعایی خود را با استناد به تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرده و نوشته است: "به رغم آنکه ماهیت ساخت و سازهای جدید هنوز کاملا مشخص نیست اما هرگونه فعالیت هسته‌ای در سایت فردو نگرانی جدید را برای دونالد ترامپ در روزهای پایانی ریاستش بر کاخ سفید به همراه خواهد داشت."

همانطور که گروسی مدعی می‌شود هیچ "واقعیت جدیدی" وجود ندارد که نیاز به بازگشت به نقطه صفر، یعنی قبل از سال 2015 باشد. چنین واقعیتی اگر وجود داشته باشد دستاورد ترامپ و دولت ناکام آن است. لذا کافی‌ست بایدن به بازگشت بدون قید و شرط به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران، متعهد شود و در مقابل، ایران تولید آب سنگین را متوقف کند و به سطح 3.5 درصد برای غنی‌سازی اورانیوم بازگردد و همچنین تولید و راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

نه فقط ایران، بلکه تمام جهانیان بر زمانبندی و انگیزه‌های اظهارات گروسی و "تصاویر" خبرگزاری آسوشیتد پرس و همچنین تهدیدهای دوگانه "اسرائیلی- آمریکایی" واقف هستند. با نزدیک شدن به تاریخ 20 ژانویه 2021، اظهارات و تصاویر این‌چنینی و نیز "فیلم‌ها"، "افشاگری‌ها" و تهدیدات بیشتر و بیشتر خواهد شد.

سعید محمد- العالم

پربیننده ترین خبرها