دورنمای آشتی قطر و سعودی تار است

دورنمای آشتی قطر و سعودی تار است
شنبه 29 آذر 1399 - 15:58

کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باورند که آشتی کشورهای عربی با قطر، ماموریت آمریکایی است که به منظور تامین منافع رژیم اشغالگر به طرف‌های عربی تحمیل می‌شود.

العالم- نظرکده

کارشناسان سیاسی تأکید می‌کنند، تلاش "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا برای نتیجه‌بخش بودن آشتی کشورهای عربی با قطر در استراتژی آمریکا بی‌سابقه است.

کارشناسان سیاسی می‌گویند، استراتژی آمریکا مبتنی بر تفرقه است ولی در اواخر دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و به منظور متحد کردن جبهه‌ کشورهای عربی منطقه علیه ایران، تلاش‎های فشرده‌ای برای ایجاد وحدت در جمع از هم پاشیده عرب‌ها و تسهیل کردن روند اجرای "معامله قرن" صورت می‌گیرد.

کارشناسان سیاسی افزودند، شکاف کشورهای عربی دیگر مانند گذشته یک شکاف داخلی نیست؛ زیرا اکنون ائتلاف‌هایی متشکل از برخی کشورها شکل گرفته است که پشت آن دیگر قدرت‌های منطقه‌ای قرار دارد.

کارشناسان تأکید می‌کنند، ترامپ به دنبال ایجاد توافقی میان عربستان سعودی و اسرائیل است تا منافع این رژیم اشغالگر تأمین شود.

کارشناسان متذکر شدند، ترامپ هیچ اهمیتی به اختلافات میان عربستان سعودی، بحرین، امارات و قطر نمی‌کنند چرا که می‌گوید اختلافات میان کشورهای عربی است و اگر هم آشتی صورت بگیرد آمریکا ذی‌نفع نیست.

فعالان سیاسی در بحرین می‌گویند، آمریکا با عینک استعمارگری به منطقه نگاه می‌کند و به نفت آن چشم دوخته و سلاح‌های خود را برای فروش به کشورهای عربی تحمیل می‌کند.

به گفته کارشناسان، اگر می‌خواهی بدانی تحولات در واشنگتن چگونه است باید بدانی که در تل‌آویو چه اتفاقاتی در جریان است به معنای دیگر، اولویت نخست دولت‌های آمریکا تکمیل کردن روند عادی‌سازی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی است.

کارشناسان سیاسی بعید می‌دانند که حکومت سعودی با آشتی با قطر، به دست دولت ترامپ برگه برنده بدهند. لذا ریاض به کارت‌های مهمی در دوران ریاست‌جمهوری "جو بایدن" نیاز دارد و لذا، حل و فصل بحران قطر طی چند هفته آینده منتفی است.

آنها با اشاره به برخی اختلافات میان مصر و امارات با سعودی در زمینه آشتی با قطر، خاطرنشان کرد مصر و امارات بر حذف اخوان المسلمین تأکید دارد و از سوی دیگر، سعودی نمی‌خواهد مصر بار دیگر جایگاه سیاسی خود در منطقه را احیا کند.

پربیننده ترین خبرها