وقتی "معارضان سوری" به وابستگی به خارج اذعان می کنند

وقتی
يکشنبه 30 آذر 1399 - 17:01

ده سال از قتل و کشتار و تخریب و ویرانی گذشت تا آنکه سران موسوم به معارضان سوریه سرعقل آمدند و برخی از آنها اذعان کردند که بسیار ساده لوح بودند؛ زیرا به جای تکیه کردن بر راه حل های داخلی، به بیگانگان امید بسته بودند.

العالم ـ سوریه

"میشل کیلو" یکی از بارزترین سران "مخالف سوریه" در گفتگو با روزنامه فرانسوی "فیگارو" از برخی مشکلات "معارضان سوری" در خارج از کشور سخن گفت. نکته قابل توجه در سخنان کیلو سخن از وابستگی مخالفان به طرفها و کشورهای خارجی و منطقه ای نیست؛ زیرا تمام شهروندان سوریه امروز می دانند که مخالفان فقط فرامین و دستورات حامیان خود را اجرا می کنند. همچنین همگی نیز می دانند که کشورهیای خارجی و بویژه فرانسه گروههای مسلح را به سرنگونی دولت سوریه تشویق می کردند. سیطره و کنترل کامل ترکیه بر "مخالفان سوریه" نیز همگی از آن اطلاع دارند تا آنجا که "مخالفان" بدون رجوع به آنکارا و کسب موافقت و رضایت آن، قادر به اتخاذ هیچ تصمیمی درباره آینده سوریه نیستند.

اما نکته قابل توجه در سخنان میشل کیلو آن بود که اذعان کرد: مخالفان سوریه بسیار ساده لوح بودند تا آنجا که به حمایت آمریکا به منظور سرنگونی دولت سوریه دل بسته بودند. دیگر نکته مهم در اظهارات کیلو تاکید بر ضرورت گفتگو با دولت سوریه برای یافتن راه حل هایی به منظور حل بحران کشور است. او تاکید کرد که تصمیمات مخالفان حساب نشده و به خارج وابسته بود. این تصمیمات بحران را پیچیده تر کرد و بر چند دستگی ها افزود. کیلو تصریح کرد که دو طرف در این درگیری باختند.

به نظر می رسد که کیلو در تلاش است تا به دنبال آینده ای باشد که او را به سوریه نزدیک کند به جای آنکه وارد جنگ هایی پوچ و بی فایده شود. او اعتراف کرد که ورود برخی نیروهای بین المللی به خط بحران سوریه، اوضاع را برای مخالفان پیچیده تر کرد. کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی تلاش می کردند تا مخالفان نزد مردم سوریه جایگاهی بیابند؛ اما با دخالت تمام این نیروها، مخالفان روز به روز درخشندگی و جایگاه خود را نزد ملت سوریه از دست دادند.

تمام این اعتراف های ناگهانی و غیرمنتظره توسط یکی از سران "معارضان سوریه" ممكن است هرچه بیشتر بر انزوای آنها بیفزاید و آنها را از صحنه سیاسی سوریه دور کند؛ این مخالفان که خود را حامی منافع ملت سوریه و نماد استقلال و حاکمیت و سلامت میهن معرفی می کردند، اینک با ریزش برگهای شان، شاخه های خشک آنها آشکارتر گشت.

پربیننده ترین خبرها