هشتگ سپاس ایران؛ پیام قدردانی عراقی ها برای ایران

هشتگ سپاس ایران؛ پیام قدردانی عراقی ها برای ایران
دوشنبه 1 دی 1399 - 14:46

کاربران شبکه های اجتماعی در عراق هشتگ "#شكرا_ايران" (ایران سپاس) را ترند کردند.

العالم - داغ های مجازی

کاربران در توییت های خود تأکید کردند که جمهوری اسلامی ایران با رهبری فرزانه و انسان دوستی و ایمان و اعتقادات راسخ خود همیشه در کنار کشور و ملت عراق بوده است.

عراق در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت دچار بحران مالی شده است به طوری که دولت این کشور پس از سالها ناچار شد برای پرداخت حقوق کارمندان، قیمت دینار را تغییر دهد و بانک مرکزی این کشور با صدور بیانیه ای اعلام کرد با هدف بهبود وضعیت کسری بودجه این کشور ارزش هر دلار را از ۱۱۸۲ دینار به ۱۴۶۰ دینار افزایش خواهد داد و متعهد شد که این تغییر در آینده تکرار نخواهد شد.

شماری از نیروهای سیاسی و محافل مردمی عراق، نارضایتی خود را از کاهش ارزش پول ملی خود برای مهار بحران مالی کشور اعلام کردند. ائتلاف النصر ضمن مخالفت با کاهش ارزش پول ملی عراق، گفت که این اقدام تأثیر مطلوبی بر حل بحران ندارد و فقط اعلام جنگ علیه فقرا و اقشار کم درآمد است. این ائتلاف، دولت و نیروهای سیاسی موافق این سیاست را مسئول عواقب این تصمیم و فروپاشی اقتصاد جامعه و تأثیر آن بر ساختار اجتماعی و معیشتی مردم دانست.

جواد الموسوی، نماینده ائتلاف سائرون درپارلمان هم گفت: "سیاست مالی و پولی جزء مسئولیت ها و اختیارات دولت است و دولت می تواند برای مقابله با بحران اقتصادی، قیمت ارز را بالا ببرد" با این حال افزود: "اما نباید از نمایندگان ملت در پارلمان انتظار داشته باشید که به کاهش حقوق و مزایای کارمندان و بازی با روزی و معیشت و مردم به این شکل حساب نشده و بی برنامه رأی مثبت بدهند".

حزب الدعوه هم اعلام کرد که تغییر قیمت دلار، مشل کشور را حل نمی کند. این حزب از وزرای مربوط به حوزه اقتصاد و پول خواست به وظایف خود عمل کرده و به طور شفاف تری با بحرانهای کشور برخورد کنند.

توده مردم نیز در توییت های خود مراتب تشکر و قدردانی خود را از جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها کشور مقتدر منطقه که همیشه پناهگاه و حامی عراق بوده است اعلام کردند.

در سایت های خبری عراق آمده است که بالا رفتن قیمت دلار، تأثیری بر قیمت محصولات صادراتی ایران به این کشور ندارد زیرا از این بعد هر گونه معامله، بنا به پیشنهاد ایران با دینار انجام می شود.

کاربری با عنوان "ياصاحب الزمان" نوشت: اگر جمهوری اسلامی ایران در روزگار بحران و رنج به خصوص حمله گر,ه تروریستی داعش، در کنار ملت عراق نایستاده بود، عراقی ها امروز نعمت امنیت نداشتند. سپاس ایران

کاربر دیگری با عنوان "أبا الفضل الساعدي" هم نوشت: همیشه با شرافت و کرم خود ما را شرمنده کرده اید. سپاس ایران.

کاربر دیگری با عنوان "ولائي لك ياعراق" هم نوشت: سپاسگذاریم از ایران به خاطر کمک هایش..

کاربر دیگری با عنوان "أبرار الكعبي" گفت: از صمیم قلب از ایران تشکر می کنیم

کاربر دیگری با عنوان "Noor Al Asady" هم نوشت: 20 دسامیر روز جهانی همبستگی انسانی است و ایران در این روز با عراق به دیلیل بحران اقتصادی، اعلام همبستگی کرد .. ایران تنها کشوری است که حق دارد در این روز به خود ببالد.

کاربر دیگری با عنوان "ميار الربيعي" نوشت: همیشه در همه سختی ها و مشکلات، جمهوری اسلامی ایران را در کنار خود دیدیم و ایران اولین کشوری است که رنج ما را زدود.

در پایان جمله معروفی هست که می گوید" همه چیزمان را مدیون شماییم" همان طور که ایران در زمان حمله گروه تروریستی داعش به عراق به یاری عراق شتافت و به این کشور در پاکسازی خاکش از اشغال تروریست ها کمک کرد، عراق هم در سالهای دشوار و تحریم و فشارهای شدید آمریکا، در کنار ایران می ماند.

پربیننده ترین خبرها